ناسا تلسکوپی را توسط یک بالون استراتوسفری برای مطالعه کیهان به لبه فضا می‌فرستد

0 250

ناسا قصد دارد یک بالون استراتوسفری بزرگ مجهز به تلسکوپ را به جو زمین ارسال کرده و از آن برای مطالعه فضا استفاده کند. این بالون که ابعادی برابر با یک استادیوم فوتبال دارد، تلسکوپی با نام ASTHROS به‌طول ۲.۵ متر را به لبه فضا حمل خواهد کرد. بنابر اعلام مسئولان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، تلسکوپ مذکور حدوداً سه هفته و به‌کمک جریان‌های بادی بر فراز جنوبگان (قاره‌ای در قطب جنوب) پرواز خواهد کرد. این تلسکوپ با پرواز در ارتفاع تقریباً ۴۰ کیلومتری از سطح زمین، به مطالعه محدوده فروسرخ دور می‌پردازد.

محققان با استفاده از ASTHROS حرکت و سرعت گازهای اطراف ستاره‌های تازه متولدشده در کهکشان راه شیری را مطالعه خواهند کرد. این تلسکوپ همچنین برای اولین بار وجود دو نوع یون نیتروژن را شناسایی و از آن‌ها نقشه‌برداری می‌کند. برای فرستادن این تلسکوپ به فضا نیاز به بالن بسیار بزرگی بوده و به‌همین دلیل ناسا از بالونی استفاده کرده که عرض آن در حالت کاملاً پر به ۱۵۰ متر می‌رسد. تلسکوپ و تجهیزات عملی در محفظه‌ای که زیر بالون تعبیه شده، قرار خواهند گرفت.

خوزه سیلز (Jose Siles)، مدیر پروژه تلسکوپ ASTHROS از JPL، می‌گوید: «مأموریت‌هایی مثل ASTHROS که با بالون انجام می‌شوند، ریسک بالاتری نسبت به مأموریت‌های فضایی داشته ولی دستاوردهای بیشتری را به ارمغان می‌آورند. ما با ASTHROS می‌خواهیم رصدهای اخترفیزیکی را انجام دهیم که هرگز در گذشته انجام نشده‌اند. این مأموریت با آزمایش فناوری‌های جدید و فراهم کردن زمینه برای آموزش نسل بعد مهندسان و محققان، مسیر را برای مأموریت‌های فضایی آینده هموار می‌کند.» تلسکوپ ASTHROS قرار است در دسامبر سال۲۰۲۳ به فضا فرستاده شود.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15566
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها