1399/05/16

رویکرد اخذ هزینه از اپراتورهای ماهواره‌ای به‌جای راهکارهای فنی در مقابله با مشکل زباله‌های فضایی

محققان دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) آمریکا طی مطالعه جدیدی اعلام کرده‌اند اخذ هزینه از اپراتورهای ماهواره‌ای راهی مؤثرتر از تلاش برای خارج کردن ماهواره‌های از کارافتاده و قدیمی از مدار جهت مقابله با زباله‌های فضایی است. آن‌ها معتقدند دریافت مبلغ از اپراتورها به‌ازای هر ماهواره...
رویکرد اخذ هزینه از اپراتورهای ماهواره‌ای به‌جای راهکارهای فنی در مقابله با مشکل زباله‌های فضایی

محققان دانشگاه کلرادو بولدر (University of Colorado Boulder) آمریکا طی مطالعه جدیدی اعلام کرده‌اند اخذ هزینه از اپراتورهای ماهواره‌ای راهی مؤثرتر از تلاش برای خارج کردن ماهواره‌های از کارافتاده و قدیمی از مدار جهت مقابله با زباله‌های فضایی است. آن‌ها معتقدند دریافت مبلغ از اپراتورها به‌ازای هر ماهواره در مدار طی یک اجماع بین‌المللی می‌تواند به کاهش زباله‌های فضایی کمک بیشتری کند. در طرح این پژوهشگران بهره‌گیری از رویکردهای مشابهی که کشورها در مورد اخذ مالیات کربن و مدیریت شیلات در جهان استفاده می‌کنند، به‌عنوان راهکاری مناسب توصیه شده است.

مالیات کربن یک مالیات دولتی مستقیم است که متناسب با مقدار تولید دی‌اکسیدکربن در صنایع و تولیدات و یا استفاده از منابع، سرمایه‌ها یا برخی خدمات اعمال می‌شود. اصل مالیات بر کربن ساده است؛ هر چه یک محصول گاز گلخانه‌ای بیشتر (یا معادل دی‌اکسیدکربن) تولید کند، بیشتر مشمول مالیات می‌شود. هدف نهایی چنین طرحی ادغام هزینه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی منفی ناشی از فعالیت‌های اقتصادی با قیمت محصولات و هزینه خدمات است.

اکنون این پژوهشگران استفاده از چنین مدل‌هایی را برای صنعت ماهواره نیز پیشنهاد می‌کنند. البته در این طرح لازم است همه کشورها مشارکت کنند که طی آن هر کشوری که ماهواره‌های بیشتری در مدار قرار دهد، متحمل هزینه‌های بیشتری نیز خواهد شد. آن‌ها می‌گویند که در این مدل می‌توان سالیانه و با توجه به شلوغی هر مدار، مبالغی را برای گردش هر ماهواره به دور زمین از اپراتور آن دریافت نمود.

مطابق گفته آن‌ها از آنجایی که فضا یک منبع مشترک به‌حساب می‌آید، شرکت‌ها باید مسئول هزینه‌ای باشند که ماهواره‌هایشان روی دوش دیگر اپراتورها می‌گذارند. متیو برگس (Matthew Burgess)، از نویسندگان این مطالعه، در‌این‌باره می‌گوید: «ما به سیاستی احتیاج داریم که مطابق آن چنین هزینه‌ای برای شرکت‌ها در نظر گرفته شود.» توجه به این امر از آن رو حائز اهمیت است که با پرتاب ماهواره‌های بیشتر طی سال‌های آینده، ممکن است شرایط به‌گونه‌ای شود که ریسک برخورد یک ماهواره با دیگر ماهواره‌ها با ارزش آن ماهواره برابری کند!

اخذ چنین مبالغی انعکاس‌دهنده هزینه‌ای است که استقرار هر ماهواره در مدار به صنعت فضایی تحمیل می‌کند؛ هزینه‌هایی که به‌خصوص شامل افزایش ریسک برخورد ماهواره‌ها و تولید زباله‌های فضایی می‌شود و اپراتورها عموماً این‌ها را در نظر نمی‌گیرند. در مدل پیشنهادی این پژوهشگران، چنین هزینه‌هایی در طول زمان و از آغاز مأموریت ماهواره افزایش می‌یابد که موجب افزایش ارزش مدارهای با تعداد ماهواره‌های کمتر نیز می‌شود.

 

hafteh

منبع: sciencedaily
سازمان ها | University of Colorado Boulde
افراد | Matthew Burgess

اقتصاد فضایی | زباله‌های فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

استارت‌آپ روسی در حال توسعه شیوه‌ای جالب برای نابودی زباله‌های فضایی

1399/04/23
استارت‌آپ روسی استارت ‌راکت (StartRocket) در حال توسعه یک ماهواره کوچک است که با روشی جالب به نابودی زباله‌های فضایی کمک کند. این ماهواره خودکار موسوم به «فوم دبری کچر» (Foam Debris Catcher)...

شرکت ژاپنی قصد دارد با ماهواره مجهز به لیزر زباله‌های فضایی را از بین ببرد

1399/04/17
شرکت ژاپنی JSAT قصد دارد با استفاده از یک ماهواره مجهز به لیزر اقدام به نابودی زباله‌های فضایی در مدار زمین کند. این ماهواره از لیزر کم‌توان استفاده می‌کند که برای شلیک در پالس‌های کوتاه...

استفاده چین از چتر نجات برای هدایت زباله‌های ناشی از مأموریت‌های پرتاب

1399/01/22
بنابر اعلام آکادمی فناوری حامل فضایی چین (CALT) اخیراً چترهای نجات پیشرفته‌ای برای هدایت زباله‌های ناشی از پرتاب حامل‌های فضایی با هدف فراهم کردن شرایطی ایمن‌تر در مأموریت‌های پرتاب مورد...

کدام کشورها بیشترین زباله‌ فضایی را تولید می‌کنند؟

1399/02/24
آمارهای اینفوگرافیک جدید میزان تولید زباله‌های فضایی توسط کشورهای مختلف را مشخص کرده که در حال حاضر روسیه با تولید ۱۴۴۰۳ قطعه زباله، بیشترین زباله فضایی را درمیان کشوهای صاحب فناوری‌های...

پربازدیدکننده ترین خبر

مایکروسافت وارد بازار پردازش ابری داده‌های ماهواره‌ای می‌شود

شرکت مایکروسافت از خدمت جدیدی به‌نام اژور اوربیتال (Azure Orbital) رونمایی کرده که ماهواره‌ها را به شبکه رایانش ابری این شرکت متصل می‌کند. اژور اوربیتال یک ایستگاه زمینی جدید است که اپراتورهای ماهواره‌ای را قادر می‌سازد تا به‌طور مستقیم با ماهواره‌های خود ارتباط برقرار کرده، آن‌ها را هدایت نموده و اقدام به پردازش داده‌ها کنند. مایکروسافت برای ورود ژور اوربیتال به بازار در حال همکاری با چند شرکت آمریکایی از جمله امرجینت (AMERGINT Technologies)، کراتوس (Kratos Defense & Security Solutions) و ویاست (Viasat) است.