شیوه جدید شرکت آمریکایی برای هدایت ماهواره‌ها از مدار به جو زمین در مدت زمانی کوتاه

0 412

شرکت آمریکایی میلینیوم اسپیس (Millennium Space Systems) قصد دارد طی مأموریتی، روشی جدید را برای خارج کردن ماهواره‌های منسوخ از مدار و سپس نابودی آن‌ها در جو زمین آزمایش کند. این شرکت مدعی است با روش جدید، زمان ورود ماهواره‌ها به اتمسفر زمین از حالت عادی که می‌تواند تا ۹ سال به‌طول بیانجامد به چند هفته تقلیل می‌یابد. به‌گفته استن دوبین (Stan Dubyn)، بنیان‌گذار و مدیرعامل میلینیوم اسپیس، این مأموریت با هدف مقابله با افزایش روزافزون زباله‌های فضایی توسط روشی مقرون‌به‌صرفه و بدون اضافه کردن جرم، حجم و یا سامانه‌های پیشرانه پیچیده به ماهواره‌ها انجام می‌شود.

طی مأموریت مذکور موسوم به درَگ‌رِیسر (Dragracer) دو ماهواره مکعبی کوچک کاملاً مشابه که هر کدام ۱۲.۵ کیلوگرم وزن دارند به فضا پرتاب می‌شوند تا خروج از مدار آن‌ها آزمایش شود. یکی از این ماهواره‌ها مجهز به ابزاری به‌نام ترمیناتور تِیپ (Terminator Tape) جهت خروج آن از مدار و هدایت به‌سمت جو زمین می‌باشد. ابزار یادشده توسط شرکت آمریکایی تذرس (Tethers Unlimited) توسعه یافته و دارای یک کابل الکترودینامیکی (Electrodynamic Tether) به‌طول ۷۰ متر است. این کابل نوعی نوار رسانا است که از آن برای ایجاد نیروی لازم جهت کشیدن ماهواره به‌سمت جو استفاده می‌شود. کابل الکترودینامیکی می‌تواند مانند یک ژنراتور عمل کرده و انرژی جنبشی را به انرژی الکتریکی تبدیل کند و یا مانند یک موتور، انرژی الکتریکی را به انرژی جنبشی بدل نماید.

ابزار ترمیناتور تِیپ

ماهواره‌ دارای ابزار ترمیناتور تِیپ، الکِمی (Alchemy) و ماهواره دیگر اوگری (Augury) نام دارد. این ماهواره‌ها پس از پرتاب و قرارگیری در مدار از یکدیگر جدا می‌شوند. الکِمی از ترمیناتور تِیپ برای ورود به جو استفاده می‌کند که انتظار می‌رود پس از حدوداً ۶ هفته وارد اتمسفر شود؛ این در‌حالی است که اوگری بدون استفاده از هیچ ابزار خاصی در مدار به دور زمین می‌چرخد. بدین ترتیب شرایطی برای میلینیوم اسپیس فراهم می‌شود تا مدت زمان ورود دو ماهواره به جو را با یکدیگر مقایسه کند. این شرکت برای ردیابی ماهواره‌ها و جمع‌آوری داده از رادار استفاده خواهد کرد. ماهواره‌های مذکور قرار است اواخر سال جاری میلادی توسط ماهواره‌بر الکترون (Electron) شرکت آمریکایی راکت‌لب (Rocket Lab) از پایگاه پرتاب آن در کشور نیوزلند به فضا ارسال شده و در مدار لئو قرار گیرند.

 

wikipedia ، news.satnews ، space.skyrocket ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15558
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها