دانشمندان از بزرگترین نقشه سه‌بعدی کائنات رونمایی کردند+فیلم

اخترشناسان از بزرگترین نقشه سه‌بعدی کائنات پرده برداشتند؛ نقشه‌ای که نتیجه تحقیق و تحلیل روی بیش از ۴ میلیون کهکشان روشن و اختروَش است. به‌گفته ویل پرسیوال (Will Percival)، اخترشناس دانشگاه واترلو (University of Waterloo) کانادا، این نقشه نتیجه تلاش‌های صدها محقق از ۳۰ مؤسسه مختلف از سراسر جهان است که داستان کامل شکل‌گیری و گسترش کائنات و هستی را نمایش می‌دهد.

کار بر روی این پروژه حدود دو دهه قبل کلید خورد و بنابر اظهارات پرسیوال، محققان طی آن موفق شده‌اند دقیق‌ترین تاریخچه گسترش هستی را در عظیم‌ترین بازه زمانی کیهانی شکل دهند. این نقشه مبتنی بر مشاهدات پروژه نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون (SDSS) در آمریکا و با استفاده از مجموعه تلسکوپ‌های اپتیکال طی شش سال گذشته طراحی شده است. مطالعات روی کهکشان‌ها و تخمین فاصله هر کدام از آن‌ها به درک بهتری از گسترش هستی طی بازه زمانی ۱۱ میلیارد سال گذشته منجر می‌شود.

طی این پژوهش برای اولین بار اخترشناسان تمام اشیای آسمانی، از ستاره‌ها گرفته تا اختروش‌ها، که محتوای کهکشان‌های دوردست را شکل می‌دهند، ترسیم کردند. این نقشه رشته‌ها و موادی که ساختار هستی را از ابتدا (هنگامی که تنها ۳۸۰ هزار سال عمر داشت) شکل می‌دهند، نشان می‌دهد.

محققان برای ترسیم شرایط هستی در این نقشه روی قدیمی‌ترین کهکشان‌ها مطالعاتی گسترده صورت دادند. برای محیط‌های دوردست هم مشاهداتی پیرامون جوان‌ترین کهکشان‌ها انجام شده است. این نقشه نشان می‌دهد گسترش کائنات از چه زمانی شروع شده، در چه نقطه‌ای شتاب گرفته و تاکنون به چه صورتی ادامه پیدا کرده است.

اخترشناسان سال‌های زیادی است که متوجه شده‌اند کائنات همچنان در حال گسترش هستند، اما هرگز نتوانسته‌اند با دقت صحیحی نرخ رشد آن را تخمین بزنند. مقایسه مطالعات جدید با یافته‌های قبل نشان می‌دهد نرخ گسترش هستی حدود ۱۰ درصد کمتر از آن مقداری است که قبلاً محاسبه شده بود.