سحابی‌ها عامل اصلی ایجاد آب و نفت در کره زمین هستند

0 439

پژوهشگران دانشگاه هوکایدو (Hokkaido University) ژاپن پس از مدت‌ها مطالعه، سحابی‌ها (Nebula) را به‌عنوان منبع اصلی شکل‌گیری آب و نفت در کره زمین معرفی کردند. به‌گفته آن‌ها برخی سحابی‌هایی که مملو از ابرهای مرطوب هستند در گذر از کنار کره زمین و برخورد با آن در طول میلیون‌ها سال موجب انتقال آب و املاحی به این سیاره شده‌اند که بعدها منجر به شکل‌گیری نفت خام در لایه‌های مختلف عمق زمین نیز شده است. گفتنی است به ابر عظیمی از غبار، گاز و پلاسما در فضاهای میان‌ستاره‌ای، سحابی گفته می‌شود؛ سحابی‌ها محل تولد ستاره‌ها هستند.

تا پیش از این تصور می‌شد برخورد مکرر سیارک‌ها و دنباله‌دارها به زمین دلیل اصلی انتقال آب و نفت به سیاره ما بوده است. اما محققان ژاپنی نقش سحابی‌های فضایی را در این زمینه پررنگ‌تر می‌دانند و معتقدند این سحابی‌ها که برخی از آن‌ها به‌علت سرمای زیاد یخ زده بودند، آب زیادی را به کره زمین منتقل کرده‌اند. البته ماهیت آبی که در میلیون‌ها سال قبل از طریق سحابی‌های فضایی به زمین منتقل شده با ماهیت آب امروزی تفاوت زیادی دارد و تغییرات زیادی در ساختار و اتم‌های آن ایجاد شده است.

محققان ژاپنی با انجام شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای مرتبط با برخورد سحابی‌های مملو از آب و یخ و املاح تشکیل‌دهنده نفت با کره زمین در مورد صحت فرضیه خود به نتیجه قطعی رسیده و بر این باورند که از این طریق موادی مانند مونوکسیدکربن و آمونیاک هم به زمین منتقل شده است. 

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15552
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها