در پژوهشی جدید سن کیهان نزدیک به ۱۴ میلیارد سال تخمین زده شد

محققان دانشگاه استونی بروک (Stony Brook University) آمریکا با انجام مطالعاتی جدید و بررسی قدیمی‌ترین نور جهان، سن کیهان را ۱۳.۸ میلیارد سال تخمین زدند. پیش‌تر تحقیقاتی در این زمینه انجام شده‌ بود، اما در سال‌های اخیر برخی پژوهش‌ها حاکی از آن بود که احتمالاً جهان جوان‌تر از سن تخمینی خود باشد. به‌گفته دانشمندان دستیابی به بهترین تصویر از دوران اولیه ظهور جهان به درک بهتر از شیوه تشکیل زمین، شیوه پایان جهان و حتی زمان پایان جهان کمک خواهد کرد.

در این پژوهش محققان از مشاهدات تلسکوپ آتاکاما (Atacama) در شیلی استفاده کردند تا یافته‌های جدید خود را با اطلاعات ماهواره پلانک (Planck) آژانس فضایی اروپا (ESA) مقایسه کنند؛ ماهواره‌ای که برای رصد اولین نورهای به‌وجود آمده در کیهان به فضا پرتاب شده است. دانشمندان در پژوهش‌های پیشین خود برای تخمین سن جهان، کهکشان‌ها را بررسی می‌کردند.

نیلما سگال (Neelima Sehgal)، یکی از مؤلفان ارشد این پژوهش، می‌گوید: «ما مشغول بازسازی تصویر اولیه از جهان در وضعیت اصلی آن هستیم و برای این منظور نشانه‌های گذر زمان و فضایی که تصویر را مخدوش کرده، حذف می‌کنیم. با رصد تصویر واضح‌تر از سال‌های اولیه جهان می‌توانیم به درک بهتری از شیوه پدید آمدن آن برسیم.»