شرکت آمریکایی با استفاده از بالون‌های استراتوسفری ارائه اینترنت به مردم کنیا را آغاز کرد

0 271

شرکت چندملیتی آلفابت (.Alphabet Inc) به‌مرکزیت آمریکا از طریق پروژه خود موسوم به Loon با استفاده از بالون‌های استراتوسفری ارائه اینترنت به ده‌ها هزار نفر از مردم کشور کنیا را آغاز کرد. هدف این شرکت فراهم‌آوری خدمات تجاری اینترنت برای مناطق دورافتاده در قاره آفریقا با روشی مقرون‌به‌صرفه عنوان شده است. آلفابت این خدمات‌رسانی را با همکاری شرکت تلکام (Telkom) مستقر در آفریقای جنوبی به‌انجام رسانده؛ شرکتی که در زمینه ارائه خدمات ارتباطات از راه دور در ده‌ها کشور آفریقایی فعالیت می‌کند. 

 آلفابت طی ماه‌های اخیر تعداد ۳۵ بالون را برای این منظور به پرواز درآورده بود؛ بالون‌هایی که در ارتفاع حدوداً ۱۲ مایلی از سطح زمین بر فراز این کشور قرار گرفته‌اند. این بالون‌ها در ابتدا اتصال به شبکه 4G LTE را برای منطقه‌ای به‌وسعت تقریبی ۳۱ هزار مایل مربع در مناطق مرکزی و غربی این کشور از جمله پایتخت کنیا فراهم می‌کنند. بالون‌های مذکور پیش از این در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ مثلاً در سال ۲۰۱۷ به‌دنبال وقوع طوفان در کشور پورتوریکو و ایجاد مشکل در شبکه ارتباطی این کشور، از این بالون‌ها برای ایجاد ارتباطات استفاده شد.

این بالون‌ها که از ورق‌های پلی‌اتیلن ساخته شده‌اند، تقریباً به‌اندازه یک زمین تنیس هستند. تغذیه آن‌ها توسط پنل‌های خورشیدی صورت می‌گیرد و تیم کنترل از طریق نرم‌افزار آن‌ها را هدایت می‌کند. بالون‌های آلفابت مانند دکل‌های مخابراتی سلولی (cell towers) متحرک در آسمان عمل نموده و سیگنال‌های اینترنت را به ایستگاه‌های زمینی و دستگاه‌های گیرنده شخصی منتقل می‌کنند. آن‌ها قادرند برای مدت ۱۰۰ روز در آسمان بمانند. این بالون‌ها ضمن ایجاد امکان گسترش پوشش اینترنتی توسط شرکت‌های ارتباطی در مناطق مورد نیاز، گزینه‌ای ارزان‌تر از کابل‌کشی و تأسیس دکل‌های مخابراتی سلولی برای چنین شرکت‌هایی را فراهم می‌آورند.

گفتنی است این اقدام آلفابت توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده ارتباطات از راه دور سایر کشورها تحت بررسی است تا میزان سوددهی و موفقیت آن مشخص شود. در حال حاضر حدود ۳۹ میلیون نفر از جمعیت حدوداً ۵۰ میلیونی کنیا به اینترنت دسترسی دارند که میزان قابل‌قبولی در میان کشورهای‌ در حال توسعه محسوب می‌شود. با‌این‌وجود این شرکت، کنیا را برای پروژه اینترنتی خود انتخاب کرد؛ امری که دلیل آن آمادگی کشور مذکور برای پذیرش فناوری‌های جدید اعلام شده است.

منبع nytimes
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15532
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها