روسیه از عدم تمایل خود به همکاری با آمریکا در پروژه بهره‌برداری از ماه خبر داد

0 447

دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin) رئیس آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس (Roscosmos)، از مخالفت خود با همکاری در پروژه ایالات متحده جهت بهره‌برداری از ماه خبر داد؛ امری که ‌دلیل آن پررنگ بودن ابعاد سیاسی این پروژه و تمایل دولت روسیه به همکاری با چین در بهره‌برداری از قمر زمین عنوان شده است. پیش از این و با آغاز پروژه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis)، دولت ایالات متحده اقدام به دعوت از همه شرکای خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی از جمله روسیه جهت همکاری برای اعزام فضانورد به ماه تا سال ۲۰۲۴ کرده بود.

راگوزین دراین‌باره گفت: «این موضوع اکنون برای ایالات متحده حکم یک پروژه سیاسی را دارد. با آغاز برنامه اکتشافات ماه ناسا می‌­توان فاصله گرفتن شرکای آمریکایی خود از اصول اساسی همکاری و مشارکت متقابل در چارچوب موافقت‌نامه ایستگاه فضایی بین‌‌المللی را به‌وضوح مشاهده کرد.» به‌گفته وی، در این پروژه آمریکا در یک طرف قرار داشته و همه کشورها باید هزینه را پرداخت کرده و به آن کمک کنند.

رئیس آژانس فضایی روسیه در ادامه، موضوع همکاری با دولت چین را مطرح نموده و از طی شدن مراحل نخست مشارکت با این کشور برای تأسیس یک پایگاه علمی در ماه خبر داد. او با اشاره به هزینه­‌های هنگفت اکتشافات در ماه و بهره‌برداری از آن،‌ بر اهمیت مسئولیت و تأمین مالی مشترک نیز تأکید کرد. راگوزین همچنین از احتمال همکاری بیشتر میان دو دولت در قالب استفاده فضانوردان هر کشور از فضاپیماهای کشور دیگر سخن به‌میان آورد.

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15521
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها