ناسا از طرح‌های پیشنهادی بیش از ۳۰۰ شرکت کوچک در آمریکا حمایت مالی می‌کند

0 428

آژانس فضایی آمریکا با توجه به وابستگی خود به شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها در انجام مأموریت‌ها و در راستای حمایت از آن‌ها، ۴۰۹ طرح پیشنهادی را از این شرکت‌ها برای تخصیص بودجه به‌منظور پیشبرد فاز اول طرح‌هایشان انتخاب کرده است. این طرح‌ها توسط ۳۱۲ شرکت کوچک از ۴۴ ایالت این کشور به‌همراه پایتخت ایالات متحده انتخاب شده‌اند و به آن‌ها بودجه‌ای‌ کلی در حدود ۵۱ میلیون دلار تعلق می‌گیرد.

ناسا این مبلغ را تحت دو برنامه خود موسوم به SBIR (سرواژه Small Business Innovation Research) و STTR (سرواژه Small Business Technology Transfer) اختصاص داده و بیش از ۱۰۰ شرکت از مجموع کل شرکت‌ها برای اولین بار از بودجه آژانس فضایی ایالات متحده بهره‌مند می‌شوند. همچنین ۲۷ درصد این بنگاه‌های کوچک شامل آن دسته از شرکت‌هایی می‌شوند که توجه کمتری به آن‌ها شده است؛ شرکت‌هایی که توسط اقلیت‌های مذهبی یا نژادی و یا بانوان اداره می‌شوند.

میزان تخصیص بودجه برای توسعه فاز اول هر طرح پیشنهادی حداکثر ۱۲۵ هزار دلار اعلام شده است. به‌علاوه، مبالغ تحت برنامه STTR فقط به شرکت‌هایی اعطا می‌شود که با یک مؤسسه عام‌المنفعه همکاری می‌‌کنند. طرح‌های پیشنهادی طیفی از فناوری‌ها با هدف کمک به انجام مأموریت‌های اکتشافات انسانی از جمله برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) را شامل می‌شوند. توسعه فناوری‌های علمی و مرتبط با دانش هوانوردی از دیگر اهداف طرح‌های ارائه‌شده است و بسیاری از آن‌ها دارای ظرفیت‌هایی برای استفاده در سایر صنایع نیز هستند.

زمان قراردادهای فاز اول SBIR شش ماه و STTR سیزده ماه خواهد بود و سپس قابلیت‌ها و مزایای طرح‌های پیشنهادی ارزیابی می‌شود. در صورت پیشرفت مناسب هر طرح، شرکت‌ها ممکن است مبالغ دیگری را برای ادامه توسعه آن دریافت کنند. ساختار هر دو برنامه به ناسا اجازه می‌دهد تا به‌طور مداوم و با توجه به میزان پیشرفت شرکت‌ها در طرح‌های خود، بودجه‌هایی را به آن‌ها اختصاص دهد. در فاز دوم، قراردادها از نمونه‌های اولیه ارائه‌شده فاز اول پشتیبانی خواهند کرد. در این فاز، توسعه طرح‌ها با سرعتی بالاتر و با نگاه به بهره‌مندی‌های تجاری در کنار استفاده از آن‌ها در مأموریت‌های ناسا صورت می‌گیرد.

در اینجا به منتخبی از این شرکت‌ها و طرح‌هایشان اشاره می‌شود:

– شرکت اپتروس (Opterus Research and Development) در ایالت کلرادو برای توسعه آرایه‌های خورشیدی با توان بالا به‌منظور تولید انرژی در ماه، مریخ و فضاپیماها.

– شرکت آرکیتکچر (Architecture Technology Corporation) در ایالت مینه‌سوتا جهت توسعه یک سامانه کنترل ترافیک هوایی ایمن و کارآمد برای سامانه‌های حمل و نقل هوایی شهری. این سامانه می‌تواند به شهرها برای برنامه‌ریزی جهت ارائه خدمات تاکسی هوایی تجاری کمک کند.

– شرکت سی‌یو (CU Aerospace) در ایالت ایلینوی جهت توسعه یک دستگاه استریلیزه‌کننده کوچک برای استفاده در فضاپیماها و همچنین کل صنعت پزشکی.

– شرکت پاراگون اسپیس (Paragon Space Development Corporation) در ایالت آریزونا جهت توسعه سامانه‌ای برای جمع‌آوری و تصفیه آب موجود در ماه.

– شرکت آئگیس (Aegis Technology) در ایالت کالیفرنیا که طی همکاری با دانشگاه کرنل (Cornell University) به توسعه باتری‌های یون‌لیتیم با کارآیی بهتر و عمری طولانی‌تر می‌پردازد.
منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15520
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها