دولت ژاپن سیاست‌های راهبردی جدید صنعت فضای این کشور را اعلام کرد

0 240

دولت ژاپن اخیراً در نشستی سیاست‌های راهبردی توسعه صنعت فضای خود را طی دهه آینده تشریح کرد. این کشور برای اولین بار طی پنج سال گذشته برخی تغییرات را در خط مشی خود در این حوزه انجام داد؛ تغییراتی که به‌طور عمده با هدف اعزام فضانوردان ژاپنی به قمر زمین طی همکاری با آمریکا و به‌عنوان بخشی از پروژه بازگشت به ماه ناسا صورت می‌گیرد. مطابق سیاست‌های جدید، دولت این کشور برنامه دارد تا اوایل دهه ۲۰۳۰ ارزش صنعت فضایی ژاپن را که در حال حاضر حدود ۱۱ میلیارد دلار اعلام شده، دو برابر کند.

ژاپن همچنین قصد دارد ضمن کمک به حل چالش‌های جهانی حوزه فضا، در تأمین امنیت این حوزه مشارکت نماید. اهداف دیگر این کشور انجام تحقیقات علمی برای دستیابی به موفقیت‌هایی در سطح جهان و نیل به رشد اقتصادی در کنار خلق نوآوری‌ها در این عرصه عنوان شده است. علاوه‌بر این‌ها، ژاپن می‌خواهد با مشارکت ایالات متحده به پژوهش در مورد راه‌های شناسایی و ردیابی حامل‌های فضایی بپردازد. ژاپن همچنین برنامه دارد در صورت بروز فجایع طبیعی از ماهواره‌ها برای گرد‌آوری اطلاعات استفاده کند تا مقامات بتوانند به‌سرعت خسارات را مورد ارزیابی قرار دهند.

در بیانیه اعلامی این نشست آمده است: «دولت ژاپن با آگاهی از ظرفیت‌های عظیم فضای بیرونی زمین و همچنین شرایط سخت و خاصی که حوزه فضا با آن مواجه است، به‌طور ویژه برای دهه آینده و با چشم‌اندازی کلی به دو دهه آینده، یک برنامه جامع را برای صنعت فضای این کشور طرح‌ریزی می‌کند.‌ دولت طی این سیاست کلان، بودجه کافی را برای پروژه‌های فضایی و امکانات مورد نیاز تأمین کرده و به‌شکلی مؤثر از این امکانات برای تقویت و رشد سیاست‌های فضایی خود بهره خواهد برد؛ امری که از طریق رویکرد کلی دولت در این حوزه و همچنین ارتقای همکاری‌‌ها با بخش خصوصی میسر خواهد شد.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «در حال حاضر ژاپن با بحران شیوع ویروس کرونا و چالش‌های اجتماعی و اقتصادی آن روبروست؛ موضوعی که ایجاد یک ساختار اجتماعی قوی و پیش‌بینی شرایط در آینده را ضروری می‌سازد. در همین راستا انتظار می‌رود سامانه‌های فضایی که به انجام مأموریت‌های موقعیت‌یابی، گردآوری اطلاعات، ثبت تصاویر، فراهم‌آوری ارتباطات و سایر خدمات می‌پردازند، کمک بیشتری به جامعه و اقتصاد کشور کنند؛ چرا که چنین سامانه‌هایی ابزاری اساسی برای تشکیل جامعه‌ای محسوب می‌شوند که از امکانات مدرن برای پیشبرد مقاصد خود استفاده می‌کند.»

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15519
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها