دانشمندان منبع کربن کیهانی را کشف کردند

0 334

اخترشناسان موفق به کشف منبع کربن کیهانی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای ساختمان حیات در جهان شده‌اند؛ به‌گفته آن‌ها کوتوله‌های سفید عامل تشکیل کربن در کیهان هستند. یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان که بر اساس مشاهدات نجومی حاصل از تلسکوپ‌های رصدخانه کِک (Keck) در آمریکا، کوتوله‌های سفید را در خوشه‌های ستاره‌ای باز در کهکشان راه شیری بررسی کرده‌ و دریافته‌اند که این ستاره‌ها علت ایجاد کربن در جهان هستند. محققان با مطالعه رابطه بین جرم اولیه ستاره‌ها و جرم نهایی آن‌ها به‌عنوان کوتوله‌های سفید به این نتیجه رسیدند.

انریکو رامیرز رویز (Enrico Ramirez-Ruiz) استاد نجوم و اخترفیزیک در دانشگاه کالیفرنیا سانتا کروز (University of California, Santa Cruz) آمریکا و سرپرست این مطالعه، می‌گوید: «اندازه‌گیری جرم کوتوله‌های سفید از طریق تجزیه و تحلیل طیف مشاهده‌شده در رصدخانه امکان‌پذیر بود. ما با استفاده از نظریه تکامل ستاره‌ای توانستیم تا تولد ستاره‌ها عقب برویم و جرم آن‌ها را محاسبه کنیم.»

آنچه آن‌ها دریافتند این بود که جرم یا توده کوتوله‌های سفید تازه کشف‌شده در خوشه‌های ستاره‌ای باز قدیمی به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از حد انتظار بود. پائولا ماریگو (Paola Marigo)، نویسنده این مطالعه از دانشگاه پادووا (University of Padua) ایتالیا، اظهار می‌کند: «مطالعه ما نشان داد که کربن توسط ستاره‌های کم‌جرم در راه شیری تولید می‌شود.» سپس محققان دریافتند که ستارگان بزرگتر از دو جرم خورشیدی نیز در غنی‌سازی کهکشان از کربن نقش دارند، درحالی‌که ستارگان کمتر از ۱.۵ جرم خورشیدی این‌گونه نیستند. ماریگو ادامه می‌دهد: «اکنون می‌دانیم کربن از ستارگانی که جرم زمان تولد آن‌ها کمتر از ۱.۵ جرم خورشیدی است، ناشی نمی‌شود.»

گفتنی است تقریباً ۹۰ درصد ستارگان زندگی خود را به‌عنوان کوتوله‌های سفید پایان می‌دهند و بقیه هم به‌شکل ابرنواخترها منفجر می‌شوند. خاکسترهای این ستاره‌ها در هنگام فروپاشی از طریق بادهای ستاره‌ای غنی‌شده با عناصر شیمیایی از جمله کربن به فضای اطراف پخش می‌شود. ازهمین‌رو مدت‌هاست که دانشمندان می‌دانند هر اتم کربن موجود در جهان توسط ستارگان ایجاد شده است؛ اما آنچه آن‌ها تاکنون از آن اطمینان نداشتند این بود که این کربن از کوتوله های سفید ناشی می‌شود یا این ابرنواخترها هستند که کربن را ایجاد می‌کنند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15510
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها