کشف یک ساختار فضایی عظیم در فاصله نیم میلیارد سال نوری از کهکشان راه شیری

0 369

محققان دانشگاه پاری-ساکله (Paris-Saclay University) فرانسه یک ساختار عظیم فضایی به‌نام «دیوار قطب جنوب» (South Pole Wall) را رصد کرده‌اند که ۱.۴ میلیارد سال نوری امتداد یافته و نیم میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد. مرکز درخشان کهکشان راه شیری و گرد و غبار اطراف آن سبب شده بود بخش بزرگی از این ساختار که صدها هزار کهکشان در آن وجود دارد از نظر پنهان بماند و به‌همین دلیل آن‌ها تاکنون موفق به رصد آن نشده بودند.

به‌گفته محققان، این دیوار یکی از بزرگترین ساختارهای کهکشانی رصد شده در جهان محسوب می‌شود. محققان طی مطالعه خود نقشه‌هایی سه‌بعدی از کیهان را تهیه کردند و با تمرکز بر حوزه‌ای از پشت کهکشان راه شیری که «منطقه گمنام کهکشانی» ( Zone of Galactic Obscuration) نام دارد توانستند دیوار قطب جنوب را رصد کنند. این ساختار فضایی بسیار بزرگ از منظر زمین، زیر قطب جنوب دیده می‌شود. برای درک بهتر بزرگی آن، راه شیری بخشی از یک خوشه کهکشانی با طول ۵۲۰ میلیون سال نوری است که اندازه آن کمتر از نصف دیوار قطب جنوب می‌باشد.

محققان با استفاده از یک روش نقشه‌کشی که شامل اندازه‌گیری سرعت خاص کهکشان‌ها است، متوجه شدند دیوار قطب جنوب در فاصله نیم میلیارد سال نوری از راه شیری قرار دارد. در روش مذکور سرعت دور شدن اشیاء از زمین و همچنین حرکت کهکشان‌ها دور یکدیگر بررسی شد. دانیل پومارد (Daniel Pomarede)، محقق ارشد این مطالعه، می‌گوید: «این روش به ما کمک کرد بخش مخفی را رصد کنیم؛ بخشی که از لحاظ گرانشی روی حرکت کهکشان‌ها از جمله ماده تاریک تأثیر می‌گذارد.»

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15506
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها