اندازه‌گیری تغییرات حجم آب برخی سدهای کشور نسبت به سال گذشته با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای

0 332

بارش‌های بهار امسال موجب شد به حجم آب موجود در مخازن بسیاری از سدهای کشور افزوده شود و بنابراین سطح دریاچه‌های این سدها گسترش چشم‌گیری یابد. تغییر سطح اَب این دریاچه‌ها در تصاویر ماهواره‌ای مشخص بوده که محققان سازمان فضایی ایران با مقایسه تصاویر، میزان این تغییرات در مورد برخی از سد‌ها را اندازه‌گیری کرده‌اند.

با پردازش داده‌های ماهواره سنتینل-۲ (Sentinel-2) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) مساحت سطح آب ۱۰ سد در سطح کشور مورد پایش قرار گرفت که اطلاعات آن در جدول پایین آمده است. همچنین موقعیت مکانی این سدها در سطح کشور در نقشه شماره ۱ نشان داده شده است.

نقشه شماره ۱

جدول مقایسه میزان مساحت آب برخی از سدها در خرداد سال‌های ۹۸ و ۹۹

همان‌طور که در این جدول مشاهده می‌شود، سد ماشکید علیا واقع در استان سیستان و بلوچستان ۱۵۷ درصد افزایش سطح آب داشته است که بیشترین میزان افزایش میان این سدها محسوب می‌گردد. در نقشه شماره ۲ می‌توان تصاویر ماهواره‌ای مقایسه‌ای این سد را مشاهده کرد.

نقشه شماره ۲

سنتینل-۲ یکی از ماهواره‌های پروژه‌ رصد زمین بوده که توسط آژانس فضایی اروپا به‌عنوان بخشی از برنامه کوپرنیک (Copernicus Programme) و به‌منظور بهبود مأموریت‌های دیده‌بانی زمین و پشتیبانی از خدماتی مانند پایش جنگل‌ها، بررسی تغییرات پوشش زمین و مدیریت بلایای طبیعی توسعه یافته است. این پروژه شامل دو ماهواره یکسان سنتینل-۲ای (Sentinel-2A) و سنتینل-۲بی (Sentinel-2B) می‌باشد. ماهواره مذکور با وزن ۱۱۳۰ کیلوگرم و طول عمر ۷ سال دارای باس ماهواره‌ای استروباس-ال (AstroBus-L) بوده و سازنده‌ آن شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) است. همچنین قدرت تفکیک مکانی این ماهواره ۱۰-۲۰ متر بوده و دارای میدان دید ۲۹۰ کیلومتر می‌باشد.

 

espash

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15489
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها