ویدئویی خیره‌کننده از دهانه یخ‌زده سیاره سرخ

آژانس فضایی اروپا (ESA) با استفاده از داده‌های دوربین مدارگرد مارس اکسپرس (Mars Express) خود ویدئویی از دهانه برخوردی کارالیوف (Korolev) با ۸۰ کیلومتر پهنا واقع در نیمکره شمالی مریخ را منتشر کرد. قسمتی از نیمکره شمالی سیاره سرخ را پوششی از آب یخ‌زده فرا گرفته و در محدوده آن منطقه‌ای شامل چندین تپه به چشم می‌خورد که این دهانه نیز در آن واقع شده است.

کارالیوف دهانه‌ای عجیب است، چرا که به‌جای برف با آب یخ‌زده پوشیده شده که ضخامت آن حتی در فصل تابستان نیز زیاد بوده و به بیش از ۱.۶ کیلومتر می‌رسد. علت آب نشدن یخ این است که بستر دهانه در عمق ۱.۶ کیلومتری سطح مریخ قرار گرفته و به دام افتادن سرما در اعماق دهانه موجب جلوگیری از ذوب یخ‌ها می‌شود.

شروع ویدئو با بزرگنمایی بخشی از سطح مریخ در نیمکره شمالی همراه بوده و در ادامه صحنه‌ای زیبا از دهانه کارالیوف نشان داده می‌شود که کاربر را یاد تصویربرداری سینماتیک با پهپادها می‌اندازد. این ویدئو با استفاده از یک تصویر موزاییکی ثبت‌شده توسط دوربین مخصوص و با وضوح بالای این مدارگرد موسوم به HRSC ساخته شده؛ تصویری که با جمع‌آوری داده‌های کانال‌های پاسو (Nadir) و رنگی دوربین یادشده تهیه شده است.

کانال پاسو به‌شکل قائم بر سطح مریخ تنظیم شده و همانند ناظر از بالا سطح سیاره سرخ را رصد می‌کند. محققان سپس با ترکیب تصویر موزاییکی با داده‌های جغرافیایی، منظره‌ای سه‌بعدی از سطح مریخ ایجاد کرده و با ضبط از زوایای مختلف، این ویدئو را تهیه کردند.

فضا