تشدید وضعیت جنگی در فضا با گسترش منظومه‌های ماهواره‌ای ارزان

0 540

بر اساس مطالعه‌ای که توسط مؤسسه تحلیل‌های دفاعی (Institute of Defense Analyses به‌اختصار IDA) آمریکا انجام شده، توسعه و پرتاب ماهواره‌های تجاری به‌عنوان تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی ایالات متحده و منافع بین‌المللی این کشور مطرح شده است. دلیل این امر نیز تلاش هرچه بیشتر کشورهای قدرتمند در صنعت ماهواره به‌منظور افزایش سهم خود در فضای بیرونی زمین در رقابت با ایالات متحده می‌باشد.

در این مطالعه آمده اگرچه پیشرفت‌های قابل‌توجه آمریکا در توسعه ماهواره‌ها و استقرار آن‌ها در مدار برای آگاهی‌بخشی و خدمات‌رسانی به نیروهای این کشور در طول عملیات‌های نظامی مثمر ثمر می‌باشد، چنین امری بدون اشکال هم نخواهد بود. پژوهشگران IDA اشاره می‌کنند که تأثیرات گسترش منظومه‌های ماهواره‌ای محدود به بخش تجاری نمی‌شود؛ بلکه چنین رشد سریعی در این حوزه می‌تواند در نهایت به ایجاد شرایطی نظامی و جنگی در فضای بیرونی زمین منجر شود.

این روند همچنین چالش‌های جدیدی ایجاد خواهد کرد؛ زیرا از طرفی با توجه به افزایش تلاش‌های دولتی و خصوصی، به دسترسی ارزان رقبای ایالات متحده به توانمندی‌ها و امکانات مرتبط با حوزه فضا منتهی خواهد شد و از طرف دیگر ظهور اینترنت فضاپایه به نبردهای سایبری شکل دیگری خواهد بخشید.

تحلیلگران IDA با استناد به پروژه‌های منظومه‌های ماهواره‌ای ژینگ‌یون (Xingyun) و هونیگان (Hongyan) چین که به‌ترتیب ۱۵۶ و ۳۰۰ ماهواره مدار لئو را شامل خواهند شد، حدس می‌زنند که چنین سامانه‌های ماهواره‌ای پرتعدادی می‌توانند تهدیدی علیه منافع ایالات متحده به‌حساب آیند؛ گمانه‌نی‌هایی که دلیل آن‌ها تمایل چین به انجام معاملات تجاری با کشورهای رقیب آمریکا عنوان می‌شود.

وقتی سخن از خطرات بالقوه ناشی از پروژه‌های ماهواره‌ای در حال توسعه روسیه به‌میان می‌‌آید، این تحلیلگران اظهار می‌کنند که تلاش‌های آژانس فضایی این کشور موسوم به روسکاسموس (Roscosmos) تهدید کمتری را متوجه ایالات متحده می‌کند. این سخن از آن روست که برنامه‌های فضایی تجاری و دولتی روسیه با مشکلاتی مواجه می‌باشد که البته در این مطالعه سخن بیشتری درباره این موضوع مطرح نشده است.

جدای از تهدیدات احتمالی سایر کشورها، محققان این مطالعه به خطرات ناشی از حضور پرتعداد ماهواره‌ها در مدار لئو نیز اشاره می‌کنند. با افزایش تعداد ماهواره‌ها امکان برخورد آن‌ها با یکدیگر نیز بیشتر خواهد شد؛ حوادثی که در صورت وقوع می‌توانند موجب ایجاد مشکلاتی برای گردانندگان عملیات‌های امنیتی ایالات متحده شوند.

با وجود این موارد، مطالعه یادشده زوایای مثبت ایجاد منظومه‌های بزرگ ماهواره‌ای را نیز نادیده نگرفته است. محققان IDA اظهار کرده‌اند ایجاد این سامانه‌های ماهواره‌ای می‌تواند راهی مناسب برای بهبود خطوط ارتباطی کشورها باشد. چنین منظومه‌هایی نیاز به توسعه فیبر نوری را که هزینه زیادی دربر دارد، بر طرف خواهد کرد؛ همان‌گونه که می‌تواند نیاز به ایجاد خطوط تلفن همراه را برای این کشورها مرتفع نماید.

منظومه‌های ماهواره‌ای مدار لئو همچنین قادر خواهند بود تا به مردم مستقر در مناطق بسیار دور از خط استوا مانند آلاسکا، شمال کانادا، اسکاندیناوی و روسیه که زیرساخت‌های ارتباطات زمینی ضعیفی دارند و تحت پوشش ماهواره‌های مدار ژئو نیز نیستند، خدمات ارتباطاتی ارائه کنند.

 
منبع spacewar
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15482
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها