شکست راکت لب در سیزدهمین مأموریت پرتاب الکترون منجر به نابودی هفت ماهواره شد+فیلم

0 409

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) در سیزدهمین پرتاب ماهواره‌بر الکترون (Electron) خود شکست خورد و علاوه‌بر ماهواره‌بر، هر هفت ماهواره این مأموریت از بین رفتند. الکترون روز شنبه ۴ژوئیه (۱۴تیر) ساعت ۱۷:۱۹ به‌وقت منطقه زمانی شرقی (ET) از پایگاه پرتاب راکت لب در کشور نیوزلند به فضا پرتاب شد و دقایق ابتدایی مأموریت ظاهراً مطابق برنامه‌ریزی‌ها پیش رفت؛ اگرچه این ماهواره‌بر در گذر از نقطه با حداکثر فشار آیرودینامیکی (max Q) مانند پرتاب‌های قبل نبود و به‌نظر می‌رسید سخت‌تر از مأموریت‌های موفق پیشین از این مرحله عبور کرد.

اطلاعاتی که از طریق تله‌متری به‌دست آمده بیانگر این است که الکترون تا ارتفاع ۱۹۴ کیلومتری سطح زمین بالا رفته، اما به‌دلیل مشکلی که در مرحله دوم آن ایجاد شد با کاهش ارتفاع به ۱۶۵ کیلومتری سطح زمین رسید. دوربین‌های نصب‌شده روی الکترون ویدئوهایی را تا حدود شش دقیقه پس از پرتاب ضبط کرده‌اند که پس از شش و نیم دقیقه اعلام شد در این مأموریت مشکلی رخ داده و راکت لب در این عملیات ناکام ماند.

 

راکت لب قرار بود در این عملیات پرتاب یک ماهواره سنجشی با وزن ۶۷ کیلوگرم را که توسط شرکت ژاپنی کَنون (Canon Electronics Inc) توسعه یافته، به مدار زمین ببرد؛ ماهواره‌ای که مهم‌ترین محموله این پرتاب محسوب می‌شد. این ماهواره موسوم به CE-SAT-1B قادر به ثبت تصاویر با وضوح ۰.۹ متر است. کَنون قصد داشت CE-SAT-1B را برای آزمایش فناوری‌های به‌کار رفته در آن به فضا بفرستد تا در آینده و در صورت موفقیت‌آمیز بودن تست‌ها تولید انبوه این ماهواره را آغاز کند.

ماهواره Faraday-1 که توسط استارت‌آپ بریتانیایی این‌اسپیس (In-Space Missions) توسعه یافته، دیگر ماهواره‌ در این مأموریت به‌شمار می‌رفت. Faraday-1 با ابعاد 6U حامل چندین محموله برای مشتریان این استارت‌آپ بود. الکترون همچنین طی این عملیات ۵ ماهواره مکعبی سنجشی با نام سوپرداو (SuperDove) را با خود حمل می‌کرد که توسط شرکت پلنت (Planet) توسعه یافته‌اند.

گفتنی است الکترون یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای یک‌بار مصرف است که قابلیت سه‌ مرحله‌ای شدن را نیز دارد. مراحل اول و دوم آن به‌ترتیب ۱۲.۱ و ۲.۴ متر طول داشته و قطر هر دوی آن‌ها ۱.۲ متر است. این ماهواره‌بر با وزن ۱۲۵۰۰ کیلوگرم قادر به حمل ۱۵۰ تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین می‌باشد. الکترون که اولین بار در مه۲۰۱۷ به فضا پرتاب شده، با احتساب این مأموریت، تاکنون ۱۳ عملیات پرتاب داشته که ۲ مورد آن ناموفق بوده است. ماهواره‌بر یادشده که هر بار پرتاب آن هزینه‌ای در حدود ۶ میلیون دلار دربر دارد، از اکسیژن مایع و RP-1 به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. RP-1 نوع خاصی از نفت سفید است که برای استفاده در موتورهای حامل‌های فضایی مناسب می‌باشد.

 

youtube ، wikipedia ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15475
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها