انتشار تصاویر ماهواره‌ای از حادثه انفجار نطنز و گمانه‌زنی‌ها درباره آن

0 823

روز پنج‌شنبه ۱۲تیر حادثه انفجاری در تأسیسات هسته‌ای نظنز واقع در استان اصفهان رخ داد؛ تأسیساتی که بخشی از مجموعه زیرزمینی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برای غنی‌سازی اورانیوم محسوب می‌شود. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، دراین‌باره اعلام کرد: «به‌دنبال وقوع حادثه‌ای که چگونگی آن در دست بررسی است، یکی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد.» وی اظهار داشت: «این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است.» 

در همین راستا انتشار تصاویر ماهواره‌ای گمانه‌زنی‌هایی را به‌دنبال داشته است. تصویر ماهواره‌ای زیر در ۱۲ژوئن (۲۳خرداد) سال جاری به‌ثبت رسیده و ظاهراً سوله‌ای که دچار حادثه شده در قسمت قرمز رنگ قرار دارد.

به‌علاوه، ماهواره‌های ناسا که آتش‌سوزی‌های جهان را رصد می‌کنند، وقوع آتش‌سوزی در شمال غربی تأسیسات نطنز را تأیید کرده‌اند؛ زمان آتش‌سوزی حدوداً ساعت ۲ بامداد روز ۱۲تیر بوده است.

در تصویر زیر که توسط شرکت دیجیتال گلوب (Digital globe)، زیرمجموعه شرکت آمریکایی مکسار (Maxar Technologies)، و در سپتامبر۲۰۰۳ منتشر شده، تأسیسات زیرزمینی نطنز قابل مشاهده است که در آن زمان در دست احداث بوده‌اند. گفتنی است دیجیتال گلوب دارای ۵ ماهواره تصویربرداری فعال در مدار است.

در تصویر ماهواره‌ای جدیدتر نیز محل همان تأسیسات مشخص شده است.

 

در‌همین‌رابطه، ایدی کوهن (Edy Cohen)، تحلیلگر اسرائیلی، در توئیتی مدعی شد :«اسرائیل بزرگ‌ترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران را بمباران و تخریب کرده است.» همچنین فابین هینز (Fabian Hinz)، پژوهشگر مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای جیمز مارتین (James Martin Center for Nonproliferation Studies) در ایالت کالیفرنیای آمریکا، دراین‌باره نوشت: «محل آتش‌سوزی همان کارگاهی است که اخیراً برای مونتاژ سانتریفیوژ افتتاح شده بود.»

تاکنون مقامات جمهوری اسلامی ایران در قبال چنین ادعاها و برخی ادعاهای مشابه دیگر مبنی بر حمله خارجی به این تأسیسات موضع‌گیری رسمی نکرده‌اند؛ بااین‌حال خبرگزاری دولت در این رابطه نوشت: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون با هوشمندی و درایت راهبردی تلاش کرده ضمن دفاع از مواضع اصولی و منافع ملی خود از تشدید بحران و شکل‌گیری شرایط و موقعیت‌های غیر قابل پیش‌بینی جلوگیری کند، اما در صورتی که نشانه‌هایی از عبور کشورهای معاند به‌ویژه رژیم صهیونیستی و آمریکا از خطوط قرمز جمهوری اسلامی که امنیت، منافع و آرامش مردم ایران است به ‌هر شکلی بروز و ظهور یابد، به‌طور قطع راهبرد مواجهه و مقابله با وضعیت جدید می‌بایست مورد تجدید نظر اساسی قرار بگیرد.»

 

espash ، wikipedia ، tasnimnews ، irna ، dw ، euronews ، isis-online ، bbc

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15469
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها