اروپا نگران عقب افتادن از چین و آمریکا در صنعت فضایی

0 393

اروپا قصد دارد با تسریع برنامه‌های فضایی خود در مسابقه‌ای که امروزه میان آژانس‌های فضایی و شرکت‌های پیشگام در این عرصه مشاهده می‌شود، با سرعت بیشتری پیش‌ رود. در همین راستا تیری برتون (Thierry Breton)، رئیس بخش فضایی اتحادیه اروپا، اعلام کرده این قاره با توجه به پیشرفت‌های سریع شرکت‌های خصوصی مانند اسپیس‌ایکس (SpaceX) و همچنین موفقیت‌های چین در حوزه فضا، به پیشبرد برنامه‌های خود شتاب بیشتری خواهد بخشید؛ از جمله تکمیل سامانه ماهواره‌ای ناوبری گالیلئو (Galileo) اروپا را سه سال جلوتر انداخته و تا سال ۲۰۲۴ آن را به سرانجام می‌رساند. 

برتون همچنین از پشتیبانی بیشتر مالی برای توسعه نخستین حامل‌های فضایی با قابلیت استفاده مجدد و برخی دیگر از فناوری‌های پرتاب قاره سبز سخن به میان آورد. به‌علاوه، اتحادیه اروپا برنامه دارد قراردادی ۱ میلیارد یورویی را با شرکت چندملیتی آریان اسپیس (Arianespace) به‌مرکزیت فرانسه و با هدف شتاب بخشیدن به روند توسعه طرح‌های فضایی نوآورانه منعقد کند. برنامه دیگر این اتحادیه تشکیل صندوقی با بودجه ۱ میلیارد یورویی و فراهم‌آوری زمینه رقابت استارت‌آپ‌های فضایی این قاره با هدف ترغیب شرکت‌های نوپا به انجام فعالیت‌های بیشتر در عرصه فضا می‌باشد.

علاوه‌بر این‌ها، برتون امیدوار است که این قاره بتواند یک شبکه ماهواره‌ای باند پهن با مشارکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین سامانه‌ای برای جلوگیری از برخورد ماهواره‌ها در مدار ایجاد کند. البته باید صبر کرد و دید آیا اتحادیه اروپا واقعاً می‌تواند به چنین برنامه‌هایی جامه عمل بپوشاند یا خیر؛ به‌ویژه اینکه این قاره مانند بسیاری دیگر از نقاط دنیا همچنان با شیوع ویروس کرونا و اثرات آن مواجه است.

منبع msn
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15459
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها