ماهواره تحقیقاتی دانشگاه ملبورن استرالیا برای آزمایش فناوری های نوین فضایی

دولت استرالیا بودجه‌ای معادل ۳.۹۵ میلیون دلار به دانشگاه ملبورن (University of Melbourne) این کشور اعطا کرده تا ماهواره‌ کوچکی را با قابلیت‌هایی پیشرفته توسعه دهد. این ماهواره موسوم به SpIRIT (سرواژه Space Industry Responsive Intelligent Thermal) قرار است با همکاری چندین شرکت استرالیایی و همچنین آژانس فضایی ایتالیا (Italian Space Agency) ساخته شود و تا سال ۲۰۲۲ در مدار قرار گیرد.

به‌گفته میشل ترنتی (Michele Trenti)، پژوهشگر اصلی این پروژه از دانشگاه ملبورن، این ماهواره که ابعادی به‌اندازه یک جعبه کفش خواهد داشت، ابزارهایی شامل حسگرهای اشعه ایکس جدید (که توسط آژانس فضایی ایتالیا توسعه خواهد یافت)، رادیوها و رایانه‌های پیشرفته و همچنین یک موتور پیشران برقی کوچک را با خود به فضا حمل می‌کند. ترنتی می‌گوید: «ما در حقیقت در حال توسعه یک فضاپیمای کوچک هستیم و نه صرفاً یک ماهواره!»

مأموریت SpIRIT عناصر فناوری نوآورانه را در زمینه‌های مدیریت حرارتی، ارتباطات در لحظه و قابلیت‌های هدایت خودکاری را آزمایش خواهد کرد که محققان دانشگاه ملبورن از آن‌ها در پروژه‌های تلسکوپ‌های فضایی خود در آینده بهره خواهند برد؛ تلسکوپ‌هایی که قرار است برای هر دو مقاصد مشاهدات نجومی و مشاهدات زمین مورد استفاده قرار ‌گیرند.