استارت‌آپ بریتانیایی برای پخش ویدئوهای با کیفیت بالا از فضا منظومه ماهواره‌ای ایجاد می‌کند

0 354

استارت‌آپ بریتانیایی سِن (Sen) قصد دارد یک منظومه‌ ماهواره‌ای ایجاد کند که متشکل از نانوماهواره‌های با قابلیت ثبت فیلم با کیفیت بالا از فضا هستند؛ منظومه‌ای که قرار است ابتدا با ۵ نانوماهواره آغاز به کار کند. به‌گفته چارلز بلک (Charles Black)، مؤسس و مدیرعامل سِن، این ماهواره‌ها با ابعاد 16U و مجهز به دوربین‌هایی خواهند بود که قادر به ارائه تصاویری متفاوت با تصاویر ماهواره‌های سنجشی رایج می‌باشند. هدف نهایی سِن فراهم آوردن خدمتی موسوم به ارث‌تی‌وی (EarthTV) است که یک خدمت پخش ویدئو برای آگاهی‌بخشی، آموزش و الهام‌بخشی به مردم محسوب می‌شود. دوربین‌های این ماهواره‌ها قرار است تصاویری را از دنیای همیشه در حال تغییر ارائه دهند.

سِن قصد دارد خدمت یادشده را به‌ دو صورت‌ رایگان برای عموم مردم و غیررایگان برای شرکت‌ها و سازمان‌ها در دسترس قرار دهد. بلک عنوان می‌کند: «احتمالاً اولین مشتریان این خدمت پروژه‌هایی دولتی خواهند بود که در حوزه‌های بلایای طبیعی و مهاجرت‌های انسانی فعالیت می‌کنند.» این استارت‌آپ اخیراً و برای ایجاد این منظومه‌ ماهواره‌ای قراردادی را با شرکت لیتوانیایی نانو‌اِویانیکس (NanoAvionics) به ‌امضا رسانده است. مطابق این قرارداد که ارزش آن افشا نشده، نانو‌اِویانیکس باس این ماهواره‌ها را توسعه داده و آن‌ها را با پلتفرم‌های سِن ادغام می‌کند. شرکت سیمرا سنس (Simera Sense) در آفریقای جنوبی نیز در حال توسعه دوربین‌های با کیفیت بالا برای این استارت‌آپ است؛ دوربین‌هایی که قادر به ثبت تصاویر با قدرت‌های تفکیک مکانی ۱.۵ متر، ۱۰ متر و ۵۰ متر خواهند بود.

سِن در نظر دارد اولین ماهواره ارث‌تی‌وی را سال آینده میلادی و چهار ماهواره دیگر را در سال ۲۰۲۲ در مدار قرار دهد. استارت‌آپ یادشده و نانو‌اِویانیکس در حال مطالعه جهت تعیین تعداد دقیق ماهواره‌های این منظومه هستند؛ بااین‌حال، بلک از تعداد تقریبی ۱۰۰ نانوماهواره خبر می‌دهد. وی دراین‌باره می‌گوید: «برای ارائه تصاویر از بیشتر نقاط زمین که هر ساعت به‌روز‌رسانی شوند، نیاز به حدوداً ۵۰ ماهواره داریم؛ اما ما می‌خواهیم این کار را بهتر انجام دهیم!» گفتنی است استارت‌آپ سِن در سال ۲۰۱۴ و با هدف توسعه فناوری‌های پخش ویدئو با بهره‌گیری از ماهواره‌ها راه‌اندازی شد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15455
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها