قمر اروپا شاید بهترین نقطه برای جستجوی حیات فرازمینی باشد

بنابه‌گفته دانشمندان ناسا الگوسازی‌های جدید حکایت از آن دارد که اقیانوس قمر اروپا (Europa)، یکی از اقمار سیاره مشتری، می‌تواند حیات را در خود جای دهد. مدت‌هاست محققان تصور می‌کنند آب‌های اروپا که در زیر پوسته یخی آن قرار دارند و از طریق جزر و مد یا ویژگی خاص سطح آن گرم می‌شوند، ممکن است قابلیت سکونت داشته باشند.

محققان آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا داده‌های به‌دست آمده از فضاپیمای گالیله (Galileo) این سازمان را برای مدلسازی از قمر اروپا و شبیه‌سازی دیگر ویژگی‌های لایه‌های پنهان آن از جمله اقیانوس زیرسطحی این قمر مورد استفاده قرار دادند. آن‌ها دریافتند که شاید آب‌های اروپا آن‌گونه که پیش‌تر تصور می‌شد، اسیدی نباشند.

موهیت ملوانی داسوانی (Mohit Melwani Daswani)، محقق ارشد این پروژه، دراین‌باره می‌گوید: «شبیه‌سازی‌های ما و اطلاعات به‌دست آمده از تلسکوپ فضایی هابل حکایت از وجود کلرید روی سطح اروپا دارد که این نشان می‌دهد آب موجود زیر سطح این قمر به احتمال زیاد غنی از کلرید است. به بیان دیگر، ظاهراً ترکیب این آب بیشتر به اقیانوس‌های زمینی شباهت دارد و ما باور داریم که این اقیانوس می‌تواند کاملاً قابل سکونت باشد.»

اما اروپا احتمالاً تنها جهان دارای آب در همسایگی زمین نیست که می‌تواند قابل سکونت باشد. دست‌کم دو قمر دیگر مشتری به‌نام‌های کالیستو (Callisto) و گانیمد (Ganymede) هم دارای اقیانوس هستند. انسلادوس (Enceladus)، قمر زحل، نیز یک دریای پنهان را در دل خود جای داده و دانشمندان حتی برخی ترکیبات ارگانیک پیچیده را در آب‌های آن شناسایی کرده‌اند که نوعی از سنگ بنای حیات محسوب می‌شوند.

استیو موجسیس (Steve Mojzsis)، پروفسور زمین شناسی دانشگاه کلرادو (University of Colorado)، اظهار می‌کند: «قطعاً واکنش‌های شیمیایی جذابی درون این اجرام رخ می‌دهد؛ اما سؤال اینجاست که حیات فرازمینی از کدام جریان الکترون‌ها برای دوام آوردن در اعماق سرد و تاریک این آب‌ها استفاده می‌کند؟ یکی از جنبه‌های کلیدی که جهانی را قابل سکونت می‌کند توانایی ذاتی آن برای حفظ این نابرابری‌های شیمیایی است. بی‌تردید اقمار یخی چنین خاصیتی ندارند و در نتیجه ضروری است که در سفر آتی به قمر اروپا این مسأله بررسی شود.» به‌گفته داسوانی قرار است مأموریتی ظرف سال‌های آتی انجام شود و طی آن سکونت‌پذیری اروپا مورد بررسی قرار گیرد.