سرمایه‌گذاری ناسا برای یافتن نشانه‌هایی از وجود احتمالی حیات فرازمینی

آژانس فضایی آمریکا برای اولین بار طی سه دهه اخیر بودجه‌ای را جهت پژوهش‌های مرتبط با جستجو برای هوش فرازمینی (search for extraterrestrial intelligence به‌اختصار SETI) اختصاص داده است. ناسا این بودجه را برای پروژه‌ای مشترک میان دانشگاه‌ راچستر (University of Rochester) و مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics) در نظر گرفته است. این سازمان با اقدام خود در صدد افزایش تلاش‌ها برای یافتن نشانه‌هایی از وجود احتمالی حیات فرازمینی می‌باشد.

پژوهش مذکور به‌طور خاص بر سیاره‌های فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) تمرکز دارد؛ سیاره‌هایی که مشابه زمین بوده و به‌صورت بالقوه قابلیت سکونت دارند. اعضای تیم پژوهشی در این پروژه دو روش را برای یافتن نشانه‌هایی از وجود احتمالی بیگانگان فضایی مدنظر قرار خواهند داد؛ روش‌هایی که اگر کار بر روی آن‌ها به نتیجه برسد، حضور اثراتی از فعالیت‌های صنایع آلاینده و یا پنل‌های خورشیدی را نشان خواهد داد.

در صورت وجود مواد شیمیایی مصنوعی در جو سیاره‌های دوردست می‌توان به فعالیت صنایع روی این سیاره‌ها پی برد؛ فعالیت‌هایی که شبیه به آن چیزی است که روی زمین رخ می‌دهد. به‌علاوه، طول موج نور منعکس‌شده از پنل‌های خورشیدی می‌تواند نشانه استفاده احتمالی بیگانگان فضایی از چنین پنل‌هایی برای تولید نیرو از ستاره خود باشد.

منبع slashgear