دو سیاره ابرزمین در فاصله ۱۱ سال نوری از کره خاکی کشف شدند

گروهی از ستاره‌شناسان آلمانی موفق به کشف دو سیاره ابرزمین در نزدیکی ستاره کوتوله سرخ Gliese 887 شدند که تنها ۱۱ سال نوری از زمین فاصله دارند. ابرزمین‌ها سیاره‌هایی هستند که جرم آن‌ها از زمین بیشتر اما از غول‌های یخی مانند اورانوس و نپتون کمتر است. این دو سیاره که فراخورشیدی (خارج از منظومه شمسی) هستند، به‌ترتیب Gliese 887b و Gliese 887c نام دارند.

ساندرا سافرز (Sandra Saffers)، ستاره‌شناس دانشگاه گوتینگن (University of Gottingen) آلمان، می‌گوید: «این سیاره‌ها بهترین زمینه را برای پژوهش‌های بیشتر در زمینه جستجوی حیات در خارج از منظومه شمسی فراهم می‌کنند.» محققان این سامانه را به‌کمک رصدخانه جنوبی اروپا (European Southern Observatory) تحت نظارت قرار دادند و حدود ۲۰ سال داده‌های آرشیوی را در زمینه سیاره‌های Gliese 887 تجزیه و تحلیل کردند.

اندازه‌گیری‌های Gliese 887c نشان می‌دهد که دمای سطح این سیاره ۱۵۸ درجه فارنهایت یا ۷۰ درجه سانتیگراد است. محققان دانشگاه گوتینگن تأیید کردند که وجود شرایط مطلوب در سیاره‌های Gliese 887 بدین معناست که آن‌ها می‌توانند جو خود را حفظ کنند یا جوهای ضخیم‌تری از زمین داشته و به‌طور بالقوه میزبان حیات باشند.

تحقیق این محققان همچنین نشان می‌دهد که این سیاره‌های فراخورشیدی همسایه ما در نهایت می‌توانند اهداف خوبی برای تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) ناسا باشند. این تلسکوپ که جایگزین تلسکوپ هابل می‌شود، احتمالاً اطلاعات بیشتری را در مورد سیاره‌های Gliese 887 ارائه خواهد داد.

منبع خبرگزاری ایرنا