نیروی فضایی آمریکا به‌دنبال بهره‌گیری از الگوی ناسا در همکاری با بخش خصوصی

0 440

نیروی فضایی آمریکا (U.S. Space Force) قصد دارد با الگوبرداری از ناسا همکاری با بخش خصوصی را آغاز کند. اریک فلت (Eric Felt)، از مقامات نظامی آمریکا، ضمن اعلام این خبر گفت: «بااینکه نیروی فضایی ایالات متحده از سایر بخش‌های نظامی این کشور کوچک‌تر است، وابستگی‌اش به فناوری برای پیشبرد کار خود بسیار بیشتر از آن‌هاست.» وی افزود: «درحالی‌که این نهاد نظامی، خود، همچنان به توسعه ماهواره‌ها و سایر فناوری‌ها ادامه خواهد داد، با شرکت‌های خصوصی آمریکایی نیز در این زمینه‌ها مشارکت خواهد کرد.» فلت مشارکت‌های دولتی و خصوصی مانند قراردادهای ناسا با شرکت‌های اسپیس‌ایکس (SpaceX) و بوئینگ (Boeing) برای اعزام فضانورد به فضا را الگویی بسیار عالی توصیف کرد و ادامه داد: «چنین قراردادهایی موجب میلیاردها دلار صرفه‌جویی برای ناسا شده که وزارت دفاع ایالات متحده (U.S. Department of Defense) نیز می‌تواند از این روش‌ها، هرچند در مقیاسی کوچک‌تر، بهره ببرد.»

این مقام نظامی با بیان اینکه قابلیت‌های تجاری زیادی برای تأمین نیازهای نظامی در حوزه فضایی وجود دارد، گفت: «یکی از راه‌های توسعه سامانه‌های فضایی بهره‌گیری از روش معماری ترکیبی (hybrid architecture) است.» فلت افزود: «برای مثال، آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی (AFRL) در حال ادغام داده‌های ۲۶۶ ماهواره سنجشی تجاری با ماهواره‌های دولتی با هدف ایجاد قابلیتی بسیار قوی‌تر‌ و انعطاف‌پذیرتر از قبل در حوزه داده‌های ماهواره‌ای برای این ارگان است.» وی خدمات داده‌های ماهواره‌ای برای کمک به نیروی فضایی در نظارت بر انواع اشیاء در فضای بیرونی زمین را حوزه دیگری می‌داند که برای انجام توافق‌ با بخش خصوصی مناسب است؛ حوزه‌ای که ارتش آمریکا آن را «آگاهی از قلمرو فضایی» می‌خواند. فلت دراین‌باره گفت: «در حال‌ حاضر شرکت‌های تجاری دارای حسگرها و سامانه‌های قدرتمندی در زمینه تجزیه ‌و ‌تحلیل داده‌ها هستند که می‌توان از آن‌ها برای ردیابی و بررسی اشیاء فضایی استفاده کرد.»

وی همچنین گفت: «AFRL، واحد نوآوری دفاعی (Defense Innovation Unit) و نیروی فضایی گفتگوهایی در مورد آغاز انجام معاملات برای خدمات فضایی داشته‌اند و می‌توان در حوزه‌هایی که امکانش وجود دارد، خدمات فضایی را مانند کالا داد و ستد کرد.» فلت چنین داد و ستدی را یکی از مدل‌های تجربی در تجارت برشمرد که نیروی فضایی برای انجام توافق‌های تجاری میان بخش دولتی و بخش خصوصی در حال کار بر روی آن است.

این مقام نظامی همچنین شرکت‌های فعال در حوزه منظومه‌های ماهواره‌ای ارتباطاتی مدار لئو را از دیگر کاندیداهای بالقوه برای مشارکت با نیروی فضایی دانست و بیان کرد: «ماهواره‌های چنین شرکت‌هایی می‌توانند حامل محموله‌های مخابراتی ما در فضا باشند.» به‌گفته وی، AFRL قصد دارد سال آینده میلادی یک ماهواره مکعبی آزمایشی مجهز به لینک ۱۶ (Link 16) را به فضا بفرستد که به‌عنوان یک رله شبکه ارتباطی در فضا فعالیت خواهد کرد. لینک ۱۶ یک شبکه اتصال داده تاکتیکی نظامی است که توسط ناتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این سامانه، هواپیماهای نظامی، کشتی‌ها و نیروهای زمینی می‌توانند تقریباً درلحظه، تصاویر تاکتیکی را به‌اشتراک بگذارند. سامانه یادشده می‌تواند متن، تصویر یا صوت را منتقل کند. فلت دراین‌باره می‌گوید: «ماهواره‌‌های ارتباطاتی ما در مدار ژئو و فاصله‌ای بسیار دور از زمین قرار دارند؛ از‌این‌رو هیچ‌گاه موفق به انجام چنین کاری نشده‌ایم. اما با دسترسی به ماهواره‌های مدار لئو این امر امکان‌پذیر خواهد شد.»

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15429
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها