یافته‌های جدید محققان ایتالیایی حاکی از وجود قطعی ماده تاریک در کهکشان‌ها است

0 304

همواره در مورد وجود ماده تاریک (Dark Matter) در جهان تردیدهایی وجود داشته است؛ اما محققان مؤسسه مطالعات پیشرفته (International School for Advanced Studies به‌اختصار SISSA) ایتالیا در بررسی‌های جدید خود وجود این ماده نامرئی را تأیید کردند. مشاهده مستقیم ماده تاریک توسط ستاره‌شناسان امکان‌پذیر نیست، اما امکان مطالعه اثرات آن وجود دارد. در همین راستا محققان در مطالعات خود توانستند نور خم‌شده از گرانش اشیاء نامرئی یا همان همگرایی گرانشی را رصد کنند. گفتنی است همگرایی گرانشی هنگامی اتفاق می‌افتد که نور یک چشمه درخشان بسیار دور همانند اختروَش در مسیر خود تا رصدگر از کنار جسم پرجرم دیگری مثل خوشه کهکشانی عبور کند و مسیر آن خم شود. 

ماده تاریک نوعی از ماده محسوب می‌شود که در ستاره‌شناسی و کیهان‌شناسی فرضیه وجود آن مطرح شده است. هدف از طرح چنین فرضیه‌ای توضیح پدیده‌هایی است که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل وجود میزان خاصی از یک جرم ناشی شده‌اند؛ جرمی که از میزان جرم شناسایی‌شده در جهان بیشتر است. جهان همواره در حال تغییر بوده و ماده معمولی به‌تنهایی نمی‌تواند گسترش جهان، حرکت ستارگان در کهکشان‌ها و بسیاری دیگر از پدیده‌ها را توضیح دهد. در واقع نیروی جاذب ایجاد شده از ماده معمولی کافی نبوده و به‌همین دلیل محققان فرضیه وجود ماده تاریک را مطرح کرده‌اند.

در همین راستا چیارا دی پائولو (Chiara Di Paolo)، دانشجوی دکترای اخترفیزیک SISSA، عنوان می‌کند: «تعدادی از محققان دانشگاه کیس وسترن رزرو (Case Western Reserve University) آمریکا حدود ۳ سال پیش با زیر سؤال بردن درک دانشمندان این حوزه نسبت به جهان عنوان کردند تردیدهایی مبنی بر وجود ماده تاریک در کهکشان وجود دارد. اما نتایج مطالعات جدید ما تأکید می‌کند که ماده تاریک در هر کهکشان قابل مشاهده وجود دارد و حتی قادر است دلیلی بر ایجاد کهکشان‌ها محسوب شود. همچنین بر این باوریم که ماده تاریک قادر است شبیه یک چسب عمل کرده و ماده قابل مشاهده را میان این کهکشان‌ها حفظ کند.»


پیتر ون دوکوم (Pieter van Dokkum)، از دانشگاه ییل (Yale University) آمریکا، در همین رابطه بیان می‌کند: «تصور ما بر این است که تمامی کهکشان‌ها از ماده تاریک بهره می‌برند و چنین ماده‌ای دلیل ایجاد این کهکشان‌ها است. در واقع ماده تاریک را که یک ماده مرموز و نامرئی است، می‌توان غالب‌ترین ماده کهکشان دانست.» پائولو سالوچی (Paolo Salucci)، استاد اخترفیزیک SISSA می‌گوید: «در این تحقیق، رابطه میان شتاب کل و اجزای معمولی آن را در ۱۰۶ کهکشان مورد بررسی قرار دادیم که نتایج این مطالعه نسبت به گذشته متفاوت بوده و ضمن برطرف کردن شک و تردیدهایی که در خصوص وجود ماده تاریک در کهکشان‌ها وجود داشت، حضور این ماده در جهان را تأیید می‌کند.»

منبع گجت نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15425
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها