یک توالت جدید به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال می‌شود

ناسا قصد دارد در اواخر سال جاری میلادی یک توالت جدید را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کند. این توالت که نامی رسمی‌تر تحت عنوان «سامانه مدیریت پسماند همگانی» (UWMS) دارد، به‌گونه‌ای طراحی شده که مشکلات توالت‌های معمول در مأموریت‌های فضایی طولانی‌تر مانند سفر به مریخ را برطرف کند. هدف از تولید این توالت جدید حصول اطمینان از این موضوع است که پسماندهای انسانی در فضا رها نشده و خطر آلودگی برای دیگر سیار‌ها ایجاد نگردد. این سامانه جدید فعلاً در شرایط میکروگرانش ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش می‌شود تا امکان استفاده از آن در پروازهای فضایی طولانی‌تر مانند سفر به مریخ مورد ارزیابی قرار گیرد. توالتی که هم‌اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌شود، به دهه ۹۰ میلادی باز می‌گردد. استفاده از توالت فعلی ایستگاه به‌ویژه برای فضانوردان زن مشکل است و توالت جدید این مسئله را برطرف می‌کند.

جیم برویان (Jim Broyan)، یکی از مدیران ناسا در مرکز فضایی جانسون (Johnson Space Center) این سازمان، می‌گوید: «هدف ما تثبیت و خشک کردن پسماندهای متابولیک است تا از نظر میکروبی غیرفعال شده و در صورت امکان مورد استفاده قرار گیرند.» بنابر اعلام ناسا این سامانه به استانداردسازی استفاده از توالت در فضا و کاهش هزینه‌ها منجر خواهد شد. اکنون ناسا تخمین زده که حدوداً ۶۰۰ پوند پسماند انسانی جامد در مأموریت به مریخ تولید می‌شود که نیاز به مدیریت دارند. گفتنی است در مأموریت آپولو-۱۱ فضانوردان آمریکایی ۹۶ کیسه مدفوع خود را در سطح ماه رها ساختند.