اسپیس‌ایکس درصدد ساخت پایگاه فضایی شناور برای پرتاب استارشیپ است

0 343

اخیراً شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) متعلق به ایلان ماسک (Elon Musk) در حال استخدام مهندسان عملیات‌های دریایی بوده تا به کمک آن‌ها، پایگاه‌های فضایی شناور برای پرتاب حامل‌های فضایی نسل بعدی خود موسوم استارشیپ (Starship) بسازد. پایگاه فضایی دریایی به‌نوبه‌ خود ایده‌ای تازه محسوب نمی‌شود؛ زیرا اسپیس‌ایکس از مدت‌ها پیش درباره‌ امکان ساخت آن صحبت کرده بود. به‌عنوان مثال، انیمیشن‌های استارشیپ که ماسک در سال ۲۰۱۷ از آن‌ها رونمایی کرد، حامل فضایی فالکون هوی (Falcon Heavy) این شرکت را درحال پرتاب از روی سکویی دریایی به‌تصویر می‌کشید.

ماسک همچنین مدتی پیش در توییتی نوشت: «اسپیس‌ایکس برای مأموریت‌های اولیه‌ استارشیپ سه پایگاه پرتاب را درنظر دارد؛ ساحل فضایی فلوریدا، تأسیسات تگزاس جنوبی در نزدیکی دهکده بوکا چیکا (Boca Chica)، که نسخه‌های آزمایشی استارشیپ هم‌اکنون در آنجا درحال ساخت و آزمایش هستند، و سکوهای دریایی.»

اکنون اما به‌نظر می‌رسد ایده‌ ساخت پایگاه پرتاب دریایی چنان به تکامل رسیده که اسپیس‌ایکس درحال استخدام متخصصانی ویژه برای بهره‌برداری از آن است. ماسک همچنین به‌تازگی از برخی جزئیات تازه درباره این برنامه رونمایی کرد. به‌عنوان مثال، کاربری در توییتر پرسید: «آیا پایگاه‌های فضایی دریایی، سکوهای نفتی نوسازی‌شده خواهند بود و آیا مسافران استارشیپ ازطریق سامانه‌ حمل‌ونقل هایپرلوپ (Hyperloop) به آنجا فرستاده خواهند شد؟» ماسک نیز در پاسخ به کلمه «تقریباً» بسنده کرد.


مدیرعامل اسپیس‌ایکس همچنین اشاره کرد که پایگاه‌های فضایی دریایی چندان به خط ساحلی نزدیک نخواهند بود. او در پاسخ به کاربر دیگری در توییتر نوشت: «ما باید به‌اندازه‌ کافی از ساحل دور باشیم تا مزاحم نواحی پرجمعیت نشویم. پرتاب و فرود نامحسوس نخواهد بود؛ اما فاصله تا ساحل آن‌قدری هست که می‌توانید سوار بر قایق به محدود‌ه چند کیلومتری پایگاه فضایی برسید.» منظور ماسک از فرود، بازیابی سوپرهوی (Super Heavy)، مرحله‌ اول ۳۱ موتوره‌ای، است که استارشیپ را از سطح زمین بلند خواهد کرد. سوپرهوی همانند حامل‌‌های فضایی فالکون-۹ و فالکون هوی، اندکی پس از پرتاب به‌طور عمودی روی زمین فرود خواهد آمد.


فضاپیمای استارشیپ خود ۶ موتور خواهد داشت و به‌اندازه‌ای قدرتمند خواهد بود تا به‌اتکای آن‌ها به ماه و مریخ برسد. موتور درنظر گرفته ‌شده برای استارشیپ و سوپرهوی، رپتور (Raptor) نام دارد و نسبت به موتور مرلین (Merlin) فالکون ۹ و فالکون هوی، بسیار قدرتمند‌تر است. البته استارشیپ نخستین حامل فضایی نخواهد بود که از سکوی دریایی پرتاب می‌شود. شرکت چندملیتی سی لانچ (Sea Launch) به‌مرکزیت سوئیس پیش‌تر چندین بار حامل فضایی زنیت (Zenit) را از کشتی مخصوصی پرتاب کرده بود که آخرین آن‌ها سال ۲۰۱۴ انجام گرفت. 

منبع زومیت
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15400
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها