تاریکی برمی‌خیزد! خورشیدگرفتگی اول تیر ماه

0 556

مریم فخیمی: آن‌گاه که سایه ماه نور آفتاب را ببلعد زمین در تاریکی فرو می‌رود؛ پادشاهی کشته خواهد شد، یک امپراطوری سقوط خواهد کرد، آتش جنگ در سرزمینی برافروخته خواهد شد، قحطی و بیماری زمین را فرا خواهد گرفت!! تمام این‌ها افسانه‌های اجداد باستانی ما درباره کسوف بوده است. صدها سال از آن دوران سپری شده و اکنون سده‌هاست که نگاه اخترشناسان و مردم به پدیده گرفت خورشید تغییر یافته و این رویداد نه تنها شوم پنداشته نمی‌شود، بلکه محققان در هنگام کسوف – به‌ویژه کسوف کلی- به مطالعه و بررسی خورشید می‌پردازند. 


کسوف۱تیر۹۹


صبحگاه نخستین روز تابستان امسال را در حالی آغاز خواهیم کرد که مردم بخش‌های زیادی از سیاره زمین شاهد گرفت خورشید خواهند بود. این خورشیدگرفتگی در جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان، اتیوپی، اریتره، یمن، عمان، غرب پاکستان، شمال هند، دهلی نو، تبت، جنوب چین، چونگ‌کینگ (شهری در غرب چین) و تایوان به‌صورت حلقوی رؤیت خواهد شد. اما ساکنان آسیا، جنوب شرقی اروپا، آفریقا، خاورمیانه، غرب ملانزی، استرالیای غربی، قلمرو شمالی و شبه‌جزیره کیپ یورک در شمال شرق استرالیا شاهد گرفت جزئی خواهند بود.

وضعیت خورشیدگرفتگی در ایران 

ایرانیان نیز یکشنبه شاهد کسوف جزئی خواهند بود. در ایران از جنوب شرق تا شمال غرب، زمان گرفت بین ۲:۰۷ تا ۳:۱۲ (ساعت:دقیقه) و به‌میزان ۹۷ تا ۲۹ درصد متفاوت است. اوج گرفت در ایران بین ساعت ۱۰:۰۴ صبح (جنوب غرب) تا ۱۰:۳۳ صبح (شمال شرق) خواهد بود. در تهران خورشیدگرفتگی ساعت ۹:۰۵ شروع می‌شود، ساعت ۱۰:۱۶ گرفتگی به بیشترین مقدار خود (۴۸ درصد) می‌رسد و ساعت ۱۱:۳۸ نیز پایان می‌یابد.

جدول آغاز گرفت و درصد آن در مراکز استان‌

 

رصد ایمن

یادتان باشد که هرگز نباید به‌طور مستقیم به خورشید نگاه کنید. در هنگام گرفت نیز می‌بایست از عینک‌های مخصوص کسوف استفاده نمایید؛ چرا که نگاه مستقیم به کسوف می‌تواند به‌طور جدی به چشمانتان صدمه بزند و حتی منجر به نابینایی شود. عینک آفتابی از هر نوع، فیلم رنگی، عکس اشعه ایکس پزشکی، فلاپی دیسک و شیشه دوداندود به ‌هیچ‌ عنوان برای رصد کسوف مناسب و ایمن نیستند. تنها عینک‌ها و فیلترهای مخصوص خورشیدگرفتگی برای تماشای این پدیده مناسبند.

درباره خورشیدگرفتگی

خورشیدگرفتگی یا کُسوف هنگامی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید در یک خط قرار گیرند و سایه ماه بر بخشی از زمین بیفتد، در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظر زمینی می‌پوشاند. براین اساس سه نوع خورشیدگرفتگی رخ می‌دهد؛ کامل، حلقوی و جزئی.


اگر سایه ماه رخ خورشید را به‌طور کامل بپوشاند، شاهد یک کسوف کامل خواهیم بود. خورشیدگرفتگی حلقوی هنگامی رخ می‌دهد که ناظر زمینی اندازه ظاهری ماه را کوچکتر از اندازه ظاهری خورشید ببیند. در این وضعیت در مکان‌هایی از کره زمین که به خط واصل مرکز خورشید و مرکز کره ماه خیلی نزدیک هستند، تنها حلقه پرنوری از خورشید دیده می‌شود و درون حلقه (که روی تاریک ماه است) کاملاً تاریک دیده می‌شود. اگر ماه فقط بخشی از خورشید را بپوشاند گرفتگی جزئی رخ می‌دهد.


با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15391
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها