چین سومین ماهواره گائوفن-۹ را به‌همراه دو ماهواره کوچک به فضا پرتاب کرد

0 394

چین در چهاردمین مأموریت پرتاب خود در سال ۲۰۲۰ سومین ماهواره از سری ماهواره‌های سنجشی گائوفن-۹ (Gaofen-9) را به فضا فرستاد. طی این پرتاب که روز چهارشنبه ۱۷ژوئن (۲۸خرداد) ساعت ۷:۱۹ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC) صورت پذیرفت، ماهواره گائوفن-۹ (۰۳) توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ ۲دی (Long March 2D) از پایگاه پرتاب جیکوان (Jiuquan) در مدار لئو و در فاصله حدوداً ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

ماهواره‌های گائوفن-۹ دارای قدرت تفکیک مکانی زیر یک متر بوده که مانند سایر ماهواره‌های گائوفن، تحت برنامه دولتی «سامانه رصد زمین با وضوح بالای چین» (China High-definition Earth Observation System به‌اختصار CHEOS) به فضا پرتاب شده‌اند. در سال ۲۰۱۵ نخستین ماهواره گائوفن-۹ در مدار قرار گرفت و مأموریت پرتاب دومین ماهواره نیز اواخر ماه گذشته میلادی انجام شده بود. گفتنی است برنامه CHEOS در سال ۲۰۱۰ توسط دولت چین و به‌منظور ارتقای قابلیت‌های سامانه رصد زمین این کشور به‌تصویب رسید.

به‌نظر می‌رسد ماهواره‌های گائوفن-۹ که از باس ماهواره‌ای CAST2000 بهره می‌برند، نسخه غیرنظامی سری ماهواره‌های یوگان ۲ (Yaogan 2) باشند؛ ماهواره‌های یوگان ۲ با مقاصد شناسایی‌های نظامی به فضا پرتاب شده‌اند. در هر حال چین تاکنون اطلاعات زیادی از ماهواره‌های گائوفن منتشر نکرده است.

در این مأموریت علاوه‌بر گائوفن-۹، دو ماهواره کوچک نیز به فضا ارسال شدند. یکی از آن‌ها با نام پیکسینگ-۳آ (Pixing-3A) یک ماهواره تحقیق و توسعه است که توسط دانشگاه ژجیانگ (Zhejiang University) چین توسعه یافته و با هدف انجام برخی آزمایش‌های مداری مرتبط با ماهواره‌های کوچک در مدار قرار گرفته است.

ماهواره دیگر HEAD-5 یا HEDE-5 نام دارد که اپراتور آن شرکت پکن هد (Beijing Hede Aerospace Technology) بوده و توسط آکادمی فناوری پرواز‌های فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) توسعه یافته استHEAD-5 پنجمین ماهواره از سری ماهواره‌های HEAD به‌شمار می‌رود که برای ردیابی کشتی‌ها و دریافت سیگنال سامانه شناسایی خودکار (AIS) آن‌ها به فضا ارسال شده است. این ماهواره‌ها دارای وزنی معادل ۴۵ کیلوگرم و عمر طراحی ۲ تا ۳ هستند و نخستین آن‌ها در سال ۲۰۱۷ در مدار قرار گرفت.

شایان ذکر است ماهواره‌بر لانگ مارچ ۲دی که با نام چانگ ژنگ ۲دی (Chang Zheng-2D) نیز خوانده می‌شود، یک حامل فضایی دو مرحله‌ای است که توسط آکادمی فناوری پرواز‌های فضایی شانگهای توسعه یافته است. این حامل که از آن عمدتاً برای پرتاب ماهواره به مدار لئو استفاده می‌شود، قادر به ارسال ۱۳۰۰ کیلوگرم محموله به ارتفاع بیش از ۶۰۰ کیلومتری زمین است.

 

space.skyrocket ، chinaspacereport ، space.skyrocket ، spacenews ، nasaspaceflight

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15390
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها