راکت لب پس از تأخیری حدوداً سه ماهه ۵ ماهواره را به فضا پرتاب کرد

0 372

شرکت آمریکایی راکت لب (Rocket Lab) پس از مدتی توقف فعالیت‌های پرتاب به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، پنج ماهواره را از سکوی پرتاب خود واقع در کشور نیوزلند به فضا فرستاد. طی این مأموریت که روز ۱۳ژوئن (۱۴خرداد) ساعت ۱:۱۲ به‌وقت منطقه زمانی شرقی (ET) انجام گرفت، دو ماهواره فناوری و سه ماهواره متعلق به دفتر ملی شناسایی (National Reconnaissance Office به‌اختصار NRO) ایالات متحده سوار بر ماهواره‌بر الکترون (Electron) این شرکت به فضا ارسال شدند. شایان ذکر است این مأموریت ابتدا قرار بود اواخر مارس سال جاری میلادی صورت پذیرد.

یکی از این ماهواره‌ها با نام ANDESITE یک ماهواره مکعبی تحقیقاتی می‌باشد که توسط دانشگاه بوستون (Boston Universty) آمریکا و تحت برنامه کیوبست لانچ (CubeSat Launch Initiative) ناسا توسعه یافته است. این ماهواره ۵.۵ کیلوگرمی به یک سخت‌افزار فضایی مجهز می‌باشد که برای ماهواره‌های مکعبی توسعه یافته و ANDESITE قرار است از این فناوری برای طراحی مجموعه‌ای از گره‌های حسگرهای (Sensor Nodes) مینیاتوری در تعامل با یکدیگر به‌منظور سنجش با وضوح بالای فضای بیرونی و محیط‌های جوی استفاده کند.

ماهواره دیگر موسوم به M2 Pathfinder یک ماهواره مخابراتی است که با همکاری دولت استرالیا و دانشگاه نیو ساوث ولز (University of New South Wales) این کشور ساخته شده است. این ماهواره نیز یک ماهواره تحقیقاتی است که ۴ کیلوگرم وزن دارد. M2 Pathfinder در اصل برای آکادمی نیروی دفاعی استرالیا (Australian Defence Force Academy) توسعه یافته و قرار است معماری ارتباطات و برخی فناوری‌های دیگر را با هدف افزایش قابلیت‌های فضایی آینده استرالیا آزمایش کند.

همچنین سه ماهواره NRO در این مأموریت تحت برنامه‌ای پرتاب شدند که به این نهاد اجازه می‌دهد فرصت‌های جدید پرتاب را به‌منظور فراهم‌آوری یک رویکرد ساده و مؤثر تجاری جهت قرار دادن ماهواره‌های کوچک در مدار بررسی کند. این برنامه همچنین برای فعالان حوزه ماهواره‌های کوچک امکان دسترسی به پرتاب‌هایی مقرون‌به‌صرفه و با زمان‌بندی مناسب را فراهم می‌آورد. NRO هیچ‌گونه اطلاعات دیگری درباره ماهواره‌های خود ارائه نداده است. گفتنی است این نهاد اپراتور ماهواره‌های جاسوسی آمریکا به‌شمار می‌رود.

الکترون یک ماهواره‌بر یک‌بار مصرف ۲ مرحله‌ای است که امکان ۳ مرحله‌ای شدن را نیز دارد. مرحله اول آن ۱۲.۱ متر و مرحله دوم آن ۲.۴ متر طول داشته و قطر هر مرحله نیز ۱.۲ متر است. این ماهواره‌بر که قابلیت حمل ۵۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ را داراست، ۱۱ پرتاب موفق و فقط یک شکست در کارنامه خود دارد و اولین مأموریتش را نیز در مه۲۰۱۷ به‌انجام رساند. هزینه هر بار پرتاب الکترون حدود ۶ میلیون دلار عنوان شده است.

 

wikipedia ، spacewatch ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space ، space 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15376
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها