سه ماهواره سنجشی به‌همراه نهمین محموله ماهواره‌های اینترنتی اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب شدند

0 511

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) نهمین محموله ماهواره‌های اینترنتی خود شامل ۵۸ ماهواره اینترنتی استارلینک را به‌همراه سه ماهواره سنجشی متعلق به شرکت آمریکایی پلنت (Planet Labs) به فضا پرتاب کرد. این مأموریت روز شنبه ۱۳ژوئن (۲۴خرداد) ساعت ۵:۲۱ به‌وقت منطقه زمانی شرقی (ET) انجام گرفت که طی آن ماهواره‌‌های یادشده توسط حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا به فضا ارسال شدند.

این سه ماهواره با نام‌های اسکای‌ست ۱۸،۱۷،۱۶ (16،17،18 SkySat) مربوط به منظومه ماهواره‌ای با همین نام می‌شوند. اسکای‌ست یک منظومه ماهواره‌ای با قدرت تفکیک مکانی زیر ۱ متر می‌باشد که با احتساب این ماهواره‌ها تاکنون ۱۸ ماهواره از این منظومه در مدار لئو و فاصله ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته است. اولین ماهواره این منظومه در سال ۲۰۱۳ به فضا پرتاب شده بود.

نمای ماهواره‌های اسکای‌ست

این ماهواره‌ها با وزن تقریبی ۱۲۰ کیلوگرم دارای عمر طراحی ۶ سال بوده و توسط شرکت اسکای‌باکس (Skybox Imaging) توسعه یافته‌اند. هر یک از این ماهواره‌ها مجهز به نوعی تلسکوپ با فاصله کانونی ۳.۶ متر و همچنین یک صفحه کانونی متشکل از سه آشکارساز تصویری ۵.۵ مگاپیکسلی سیماس (Mpixel CMOS) هستند. قرار است ۳ ماهواره دیگر این منظومه نیز تابستان سال جاری به فضا پرتاب شوند.

گفتنی است با انجام این مأموریت تعداد کل ماهواره‌های منظومه استارلینک به عدد ۵۴۰ رسید. هدف اسپیس‌ایکس از برپایی منظومه استارلینک، پوشش سراسری جهان توسط اینترنت ماهواره‌ای است. قرار است این منظومه ماهواره‌ای خدمات خود را به‌وسیله ۱۲۰۰۰ ماهواره و در صورت موفقیت برای اخذ مجوزهای لازم، توسط ۴۲۰۰۰ ماهواره به جهان ارائه دهد. ماهواره‌های این منظومه با ۲۵۰ کیلوگرم وزن تعداد‌ متغیری ترانسپاندرهای KA-Band و KU-Band را در خود جای می‌دهند. همچنین با به‌کارگیری یک فناوری، قادر به برقراری ارتباطات اپتیکال بین ماهواره‌ای هستند. 

 

espash ، space.skyrocket ، planet ، space

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15373
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها