چین چهارمین ماهواره از نخستین منظومه ماهواره‌ای اقیانوس‌شناسی خود را پرتاب کرد

0 495

چین چهارمین ماهواره‌ از نخستین منظومه ماهواره‌ای اقیانوس‌شناسی خود موسوم به های‌یانگ-۱ (Haiyang-1 به‌اختصار HY-1) را به فضا فرستاد. این ماهواره با نام های‌یانگ-۱دی (HY-1D) روز چهارشنبه ۱۰ژوئن (۲۱خرداد) ساعت ۱۸:۳۱ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC) سوار بر ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی (Long March-2C) و از پایگاه پرتاب تائی‌یوان (Taiyuan) به فضا پرتاب شد.

HY-1D که سازنده و اپراتور آن آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) می‌باشد، دارای عمر طراحی ۵ سال بوده و از باس ماهواره‌ای CAST968B بهره می‌برد. این ماهواره دارای وزنی معادل ۴۴۲ کیلوگرم بوده و در ارتفاع حدوداً ۸۰۰ کیلومتری از سطح زمین مأموریت خود را انجام خواهد داد.

محموله‌های ماهواره‌های این منظومه شامل یک اسکنر رنگی ۱۰ باند با دوره‌های پایش هر سه روز یک بار و یک تصویرگر ۴ باند با دور‌ه‌های پایش هر هفت روز یک‌بار می‌شود. ماهواره‌های HY-1C و HY-1D که نسبت به دو ماهواره اول این منظومه ارتقا یافته‌اند، دارای اسکنری با قدرت تفکیک ۵۰ متر هستند و حاوی دو محموله جدید، یک تصویرگر ماوراء بنفش و یک طیف‌سنج با قابلیت کالیبره کردن، می‌باشند. به‌علاوه، این دو ماهواره از یک سامانه شناسایی خودکار (AIS) برای ردیابی کشتی‌ها برخوردارند.

مأموریت HY-1D جمع‌آوری داده‌هایی راجع به غلظت کلروفیل، درجه حرارت سطح آب، مشاهده یخ‌های اقیانوس، زمین‌های کم‌عمق دریاها، جریان اقیانوس و همچنین ذرات معلق در هوا روی سطح آب‌ها به‌منظور پایش منابع و محیط زیست در مناطق ساحلی چین‌ و جزایر این کشور عنوان شده است. به‌علاوه، این داده‌ها می‌تواند برای تسهیل در پیشگیری و کاهش بلایای دریایی، استفاده پایدار از منابع دریایی، هشدار زودهنگام زیست‌محیطی دریایی و حفاظت از محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است اولین ماهواره این منظومه یعنی HY-1A در سال ۲۰۰۲ به فضا پرتاب شد و در سال ۲۰۰۴ به‌دلیل مشکلات فنی از کار افتاد. HY-1B نیز ظاهراً از سال ۲۰۱۸ از کار افتاده است. چین برنامه دارد دو ماهواره دیگر این منظومه را در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در مدار قرار دهد.

 

wmo-sat ، espash ، nasaspaceflight 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15360
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها