1399/03/27

آغاز ساخت موتور برای توسعه نخستین حامل فضایی با قابلیت استفاده مجدد اروپا

آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد حامل‌ فضایی با قابلیت استفاده مجدد و بسیار کم‌هزینه خود را توسعه دهد و برای این منظور اکنون مشغول ساخت موتور پرومتئوس (Prometheus) است. بنابر اعلام این آژانس، پیش‌ماده (precursor) مورد استفاده برای پیشرانه در این پروژه با هر حامل فضایی در آینده و هر نوع مأموریتی سازگاری...
آغاز ساخت موتور برای توسعه نخستین حامل فضایی با قابلیت استفاده مجدد اروپا

آژانس فضایی اروپا (ESA) قصد دارد حامل‌ فضایی با قابلیت استفاده مجدد و بسیار کم‌هزینه خود را توسعه دهد و برای این منظور اکنون مشغول ساخت موتور پرومتئوس (Prometheus) است. بنابر اعلام این آژانس، پیش‌ماده (precursor) مورد استفاده برای پیشرانه در این پروژه با هر حامل فضایی در آینده و هر نوع مأموریتی سازگاری خواهد داشت. گفته می شود پرومتئوس هزینه‌ای برابر با یک دهم هزینه ساخت موتور سوخت مایع مرحله اول حامل فضایی آریان ۵ (Ariane 5) دارد.

ESA بودجه مراحل تحقیقات و مطالعات پیرامون توسعه موتور پرومتئوس را در ژوئن۲۰۱۷ با مبلغی معادل ۸۵ میلیون یورو و از طریق برنامه تهیه بودجه‌ خود موسوم به «برنامه آماده سازی پرتاب های آینده» (Future Launchers Preparatory Program به‌اختصار FLPP) تأمین کرد.

آغاز ساخت موتور برای توسعه نخستین حامل فضایی با قابلیت استفاده مجدد اروپا

ویژگی‌هایی از قبیل فشار متغیر، احتراق چندگانه، مناسب بودن برای استفاده در مرحله اصلی و فوقانی و همچنین به حداقل رساندن عملیات‌های زمینی قبل و بعد از پرواز، پرومتئوس را به موتوری بسیار انعطاف‌پذیر تبدیل می‌کند. پیش‌ماده این موتور با متان-اکسیژن مایع اجرا می‌شود که بازدهی بالایی را به‌همراه داشته و موجب تسهیل در استانداردسازی و بهره‌برداری از آن می‌شود. پیشرانه متان نیز به‌فور در دسترس بوده و کار با آن آسان است.

این موتور که توسعه آن از سال ۲۰۱۷ آغاز شده، قادر به تولید ۱۰۰ تُن تراست خواهد بود و هزینه ساخت آن حداکثر ۱ میلیون یورو ذکر شده است. نکته جالب دیگر پرومتئوس که گفته می‌شود ۳ تا ۵ بار قابل استفاده مجدد خواهد بود، ساخت برخی از اجزای آن با روش چاپ سه‌بعدی است.

آزمایش‌های سخت‌افزاری قرار است تحت نظارت شرکت اروپایی آرین‌گروپ (ArianeGroup) به‌مرکزیت فرانسه و در محل مرکز هوافضای آلمان (German Aerospace Center) انجام شوند. مدل اولیه محفظه احتراق این موتور به‌زودی تکمیل شده و توسعه نسخه اصلی آن تا پایان سال جاری میلادی به‌اتمام خواهد رسید. انتظار می‌رود اولین تست موتور پرومتئوس در سال ۲۰۲۱ انجام شود.

 

wikipedia ، digitaltrends ، spacedaily

سازمان ها | ESA | ArianeGroup | German Aerospace Center

ماهواره‌بر و پرتاب | فناوری‌های نوین |

نظر شما
اخبار مرتبط

تلاش هند برای توسعه حامل‌های فضایی خود از طریق همکاری با شرکت روسی

1398/12/18
سازمان تحقیقات و توسعه دفاعی هند (DRDO) از آغاز همکاری‌ها با شرکت روسی روسوبورن‌اکسپورت (Rosoboronexport) با هدف توسعه سامانه‌های پیشران حامل‌های فضایی مدرن خبر داد. از اهداف مهم این توافق...

استفاده از امواج مایکروویو برای تأمین نیروی پرتاب حامل‌های فضایی

1399/03/06
محققانی از دانشگاه تسوکوبا (University of Tsukuba) ژاپن در حال توسعه روشی هستند که در آن تأمین نیروی پرتاب حامل‌های فضایی از طریق انتقال امواج مایکروویو به‌عنوان مکلمل و یا حتی جایگزینی...

توسعه مدل یادگیری ماشین جدید برای انجام بسیار سریع شبیه‌سازی عملکرد حامل فضایی

1399/03/10
امروزه برای تست پایداری‌ حامل‌های فضایی آزمایشی با استفاده از رویکرد آزمون و خطا نیاز به صرف زمان، هزینه و رعایت نکات ایمنی است؛ مواردی که انجام این کار را دشوار می‌کند. از طرفی، حتی انجام...

فرود موفق فالکون-۹ و اهمیت بازگشت‌پذیری حامل‌های فضایی+فیلم

1399/03/11
حامل فضایی دو مرحله‌ای فالکون-9 (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) روز ۳۰مه (۱۰خرداد) طی مأموریتی موسوم به دمو-۲ (Demo-2) با موفقیت کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) این شرکت را که حامل فضانوردان...

پربازدیدکننده ترین خبر

نیروی فضایی آمریکا به‌دنبال بهره‌گیری از الگوی ناسا در همکاری با بخش خصوصی

نیروی فضایی آمریکا (U.S. Space Force) قصد دارد با الگوبرداری از ناسا همکاری با بخش خصوصی را آغاز کند. اریک فلت (Eric Felt)، از مقامات نظامی آمریکا، ضمن اعلام این خبر گفت: «بااینکه نیروی فضایی ایالات متحده از سایر بخش‌های نظامی این کشور کوچک‌تر است، وابستگی‌اش به فناوری برای پیشبرد کار خود بسیار بیشتر از آن‌هاست.» وی افزود: «درحالی‌که این نهاد نظامی، خود، همچنان به توسعه ماهواره‌ها و سایر فناوری‌ها ادامه خواهد داد، با شرکت‌های خصوصی آمریکایی نیز در این زمینه‌ها مشارکت خواهد کرد.»