فضاپیمای اینسایت ناسا سرانجام کاوشگر حرارتی را زیر سطح مریخ قرار داد

0 429

فضاپیمای اینسایت (InSight) ناسا پس از حدود یک سال موفق شد کاوشگر حرارتی را با استفاده از بازوی رباتیک خود زیر سطح مریخ قرار دهد. اینسایت تاکنون مأموریت‌های موفقیت‌آمیزی همچون ثبت اولین مریخ‌لرزه را انجام داده ولی تاکنون نتوانسته بود کاوشگر حرارتی را زیر خاک این سیاره قرار دهد. تیم کاوشگر حرارتی مدت‌ها برای رفع این مشکل تلاش کردند و سرانجام توانستند با استفاده از بازوی رباتیک اینسایت، آن را زیر سطح مریخ قرار دهند. این کاوشگر برای حفر مریخ و اندازه‌گیری دمای درون آن طراحی شده است. 

این اقدام نشان داد زیر دستگاه حرارتی، سنگ قرار نگرفته و مشکل به ساختار خاک مریخ در محل فرود اینسایت برمی‌گردد. درحقیقت این فضاپیما به‌خاطر اصطکاک کم سطح سیاره سرخ نتوانسته بود دستگاه حرارتی را زیر خاک قرار دهد. گفتنی است تیم کاوشگر حرارتی توسط مرکز هوافضای آلمان (German Aerospace Center) رهبری می‌شود.

اینسایت یک فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ است که قرار است برای اولین بار نقشه درونی سیاره سرخ را تهیه کند. این فضاپیما در تاریخ ۵مه۲۰۱۸ از ایالت کالیفرنیا به فضا پرتاب شد. اینسایت سرواژه The Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport به‌‌معنی «اکتشاف داخلی با استفاده از تحقیقات سنجش لرزه‌ای و انتقال حرارت» است و سازنده آن شرکت لاکهید مارتین اسپیس (Lockheed Martin Space Systems) می‌باشد که یکی از چهار زیرمجموعه اصلی شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) است.

espash ، digiato

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15327
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها