کشف سیاره‌ای شبیه به زمین در فاصله ۳ هزار سال نوری

پژوهشگران مؤسسه تحقیقات منظومه شمسی ماکس پلانک آلمان (MPS) یک سیاره فراخورشیدی‌ در فاصله ۳ هزار سال نوری از زمین کشف کرده‌اند که رابطه آن با ستاره نزدیکش مثل رابطه زمین با خورشید توصیف شده است. به‌گفته آن‌ها اندازه این سیاره و نوع ستاره میزبان، خصوصیات منحصربه‌فردی هستند که می‌توانند آن را به گزینه‌ای قابل سکونت تبدیل کنند. این سیاره‌ در سامانه ستاره‌ای کپلر-۱۶۰ (Kepler-160) واقع در صورت فلکی شلیاق (Lyra) رصد شده است.

روزهای این سیاره که KOI-456.04 نامگذاری شده شباهت بسیار زیادی به روزهای زمین دارند. تناوب مداری (Orbital Period) آن نیز شباهت زیادی به زمین داشته و حدوداً دو برابر بزرگ‌تر از زمین است. بیشتر سیاره‌های فراخورشیدی شبیه زمین که توسط دانشمندان کشف شده‌اند، در نزدیکی کوتوله‌های سرخ (Red Dwarf) بوده و به خاطر خصوصیات این قبیل ستاره‌ها، معمولاً قابل سکونت نیستند؛ ستاره کپلر-۱۶۰ اما از لحاظ اندازه و دمای سطح، شباهت زیادی به خورشید دارد.

محققان تاکنون دو سیاره در سامانه کپلر-۱۶۰ کشف کرده‌اند که به‌خاطر دمای بالای سطح از فهرست قابل سکونت بودن حذف شده‌اند. آن‌ها سیاره KOI-456.04 را هنگامی که در حال مطالعه مدار یکی از این سیاره‌ها بودند، رصد کردند. فاصله سیاره KOI-456.04 با ستاره کپلر-۱۶۰ به‌اندازه‌ای است که آب در آن تبخیر نشده و آن را به سیاره‌ای ظاهراً قابل سکونت تبدیل می‌کند.

ستاره‌شناسان نوع اتمسفر سیاره KOI-456.04 را تشخیص نداده‌اند. البته بنابر اعلان مؤسسه پلانک این احتمال نیز وجود دارد که در محاسبات و اندازه‌گیری‌ها خطایی رخ داده باشد و این جرم یک سیاره نباشد؛ ولی مطابق ارزیابی آن‌ها جرم یادشده به‌احتمال ۸۵ درصد یک سیاره است. پژوهشگران امیدوارند به کمک تلسکوپ‌های فضایی آینده مثل تلسکوپ پلاتو (PLATO) وجود این سیاره را به‌شکل قطعی تأیید کنند.