آژانس فضایی اروپا به‌دنبال ایده‌های نو برای مأموریت‌های فرودگر قمری بزرگ خود

0 360

کشورهای عضو آژانس فضایی اروپا (ESA) سال گذشته توافق کردند اولین فرودگر قمری این قاره را توسعه دهند. اکنون این آژانس با اعلام فراخوانی به‌دنبال ایده‌ها برای مأموریت‌های علمی و رباتیک این فرودگر است. این برنامه که در حال حاضر با نام «فرودگر لجستیک بزرگ اروپایی» (European Large Logistics Lander) یا EL3 خوانده می‌شود، به‌منظور ترکیب انواع مختلفی از مأموریت‌های بدون سرنشین طراحی می‌گردد و قرار است از ارسال محموله برای فضانوردان در پروژه آرتمیس گرفته تا مأموریت‌های علمی رباتیکی و آزمایش فناوری و حتی یک مأموریت برای انتقال نمونه‌هایی از ماه به زمین برای تحقیقات آزمایشگاهی پشتیبانی کند.

به‌گفته جیمز کارپنتر (James Carpenter)، هماهنگ‌کننده پژوهشی و علمی اکتشافات ESA، این فرودگر قادر خواهد بود به‌ تمام مناطق ماه شامل نواحی استوایی و قطب‌های ماه و همچنین سمت پیدا و پنهان قمر زمین دسترسی داشته باشد. ESA پس از تعریف جنبه‌های سخت‌افزاری، پرتاب و عملیاتی کردن این برنامه، به‌دنبال ایده‌هایی ممتاز برای ارسال به ماه است. به‌عنوان مثال‌هایی از این ایده‌ها می‌توان به اکتشاف رباتیک غارهای ماه، تلسکوپ‌هایی برای استقرار در نیمه پنهان ماه، جستجوی یخ‌آب و یا تولید محصولات قابل استفاده از منابع قمر زمین اشاره کرد.

کارپنتر می‌گوید:‌ «ما به‌ دنبال ایده‌هایی هستیم که با راهبردهای اکتشافات قمری ESA سازگار بوده و ضمن ارائه طرح‌هایی نو، این آژانس را در ارتقای همکاری‌های بین‌المللی، ایجاد رشد اقتصادی و رقابت صنعتی یاری دهد.» هر شرکت، سازمان یا شخصی می‌تواند تا ۳ژوئیه سال جاری میلادی ایده‌های خود را برای برنامه EL3 ارسال کند. جزئیات این فراخوان و قسمت ارائه ایده‌ها از وبسایت ideas.esa قابل مشاهده است. گفتنی است این فراخوان پس از توافق ESA و آژانس فضایی آمریکا به‌منظور آغاز توسعه سومین ماژول سرویس اروپایی برای پروژه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) منتشر می‌شود؛ ماژولی که هدایت فضاپیمای حامل فضانوردان را برعهده خواهد داشت. 

برنامه فرودگر قمری اروپا که تلاش دارد دسترسی مستقل به قمر زمین را برای این قاره فراهم کند، شامل یک فرودگر بزرگ می‌شود که مجموعاً ۱.۵ تُن وزن دارد و قرار است از پایگاه فضایی گویان (Guiana) فرانسه واقع در آمریکای جنوبی به فضا پرتاب شود. فرودگر قمری یادشده مطابق برنامه‌ریزی‌ها در اواخر دهه ۲۰۲۰ سوار بر حامل فضایی آریان-۶۴ (Ariane-64) به‌سوی قمر زمین پرتاب می‌شود و بعد از آن نیز سفرهای منظمی به ماه خواهد داشت.

منبع moondaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15323
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها