شرکت برتانیایی به دنبال توسعه حامل فضایی با کمک اوکراینی‌ها

0 279

شرکت اسکاتلندی-اوکراینی اسکایرورا (Skyrora) موفق شد اولین تست احتراق حامل فضایی خود موسوم به اسکایلارک-ال (Skylark-L) را روی سکوی پرتاب متحرک این شرکت واقع در منطقه‌ای در شمال اسکاتلند انجام دهد. این آزمایش برای اولین بار طی پنجاه سال اخیر در بریتانیا و پس از پایان کار حامل فضایی شرکت بریتانیایی بلک اَرو (Black Arrow) صورت می‌گیرد.

ساخت سکوی پرتاب و انجام این آزمایش تنها ۵ روز به‌طول انجامید و تمام مراحل آزمایش روی زمین صورت گرفت. پیش‌بینی می‌شود اسکایلارک-ال در اوایل بهار۲۰۲۱ اولین پرتاب زیرمداری خود را به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری زمین انجام دهد. همچنین انتظار می‌رود مدل توسعه‌یافته آن با نام اسکایلارک-ایکس‌ال Skylark-XL تا سال ۲۰۲۳ برای ارسال محموله به مدار لئو آماده شود.

اسکایلارک-ال قرار است در اولین پرتاب ۶۰ کیلوگرم محموله را به خط کارمان (Karman line) انتقال دهد. موتور این حامل که قادر به تولید نیروی پیشران ۳۰ کیلونیوتن است از دو سوخت مایع هیدروژن پراکسید و نفت سفید استفاده می‌کند. این موتور قبل از ادغام با اسکایلارک-ال سه تست احتراق را با موفقیت پشت سر گذاشته بود.

گفتنی است شرکت اسکایرورا تأسیساتی در شهرهای ادینبرگ (Edinburgh) و گلاسگو (Glasgow) اسکاتلند دارد و مرکز تحقیق و توسعه آن در شهر دنیپرو (Dnipro) اوکراین قرار گرفته است. مقامات این شرکت اعتقاد دارند که این موضوع به اسکایرورا کمک می‌کند تا علاوه‌بر نگه داشتن قیمت‌های خود در سطحی رقابتی، از تجربه صنعت فضایی اوکراین و نیروی کار این کشور نیز بهره ببرند.

 

espash

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15322
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها