حرکت یک دنباله‌دار غول پیکر و بسیار درخشان به‌طرف زمین

ستاره‌شناسان به دنباله‌دار غول‌پیکر و درخشنده‌ای چشم دوخته‌اند که دو سال دیگر از مقابل زمین عبور می‌کند. این دنباله‌دار با نام C/2017 K2 اولین بار در سال ۲۰۱۷ توسط تلسکوپ فضایی هابل رصد و تصویرش ثبت شد. C/2017 K2 دورترین دنباله‌دار فعال رصدشده تاکنون است در فاصله ۱.۵ میلیارد کیلومتری خورشید قرار دارد. تلسکوپ فضایی هابل دنباله‌دار مذکور را زمانی رصد کرد که بین مدارهای زحل و اورانوس قرار داشت.

اکنون پس از گذشت سه سال، C/2017 K2 به سمت زمین در حرکت است و دسامبر۲۰۲۲ از نزدیکی خورشید عبور خواهد کرد. اخترشناسی به‌نام کان استویتسیس (Con Stoitsis) این دنباله‌دار را در چند روز گذشته دو مرتبه مشاهده کرده و با وجود فاصله بسیار زیاد با زمین، آن را غول‌پیکر و بسیار فعال و درخشنده توصیف کرده است.

برخی اخترشناسان این دنباله‌دار را با دنباله‌دار عظیم هیل-باپ (Hale–Bopp) مقایسه کرده‌اند که سال ۱۹۹۷ از مقابل زمین گذر کرد و از آن به‌عنوان یکی از درخشان‌ترین دنباله‌دارها یاد می‌شود که تاکنون رصد شده است. با این حال هنوز با قطعیت نمی‌توان ابعاد و درخشندگی C/2017 K2 را مشابه هیل-باپ دانست. محققان با اشتیاق بالا در حال مطالعه C/2017 K2 هستند تا اطلاعات بیشتری در مورد ملاقات آن با زمین کسب کنند.