انتشار عکس‌های نجومی عکاس ایرانی توسط نشنال جئوگرافیک

0 476

اخیراً انجمن جغرافیای ملی (National Geographic Society) مشهور به نشنال جئوگرافیک اقدام به انتشار سه عکس فوق‌العاده از بابک امین تفرشی، عکاس نجومی و ستاره‌شناس آماتور ایرانی، کرده و در توضیح آن‌ها در ابتدا نقل‌قول مستقیمی از تفرشی را آورده است. تفرشی درباره این تصاویر می‌گوید: «طی ماه مه گذشته وقتی سیاره درخشان مشتری تقریباً با مرکز کهکشان راه شیری هماهنگ شد، من در کارگاه عکاسی آسمان شب خود در لاپالما (La Palma) واقع در جزایر قناری بودم. این منظره از این بهشت حیرت‌انگیز در فاصله تنها ۲۰۰ کیلومتری ساحل آفریقا خیره‌کننده بود.»

با بزرگ‌نمایی درخشان‌ترین نقطه که همان سیاره مشتری است، می‌توان سحابی تاریک بزرگ معروف به پایپ (Pipe) را با چشم دید که در آسمان جزایر قناری بدین شکل شگفت‌انگیز قابل مشاهده بوده است.

همان‌طور که در عکس بالا دیده می‌شود، در اعماق آسمان شب سایه‌هایی تاریک به‌شکل مار در سمت چپ و پایین تصویر قرار می‌گیرند؛ سایه‌هایی که در اصل مربوط به سحابی تاریک کوچکی موسوم به سحابی مار (Snake) می‌شوند. سحابی مار مانند سایر ابرهای بین‌ستاره‌ای است که عمدتاً از هیدروژن ساخته شده‌اند، اما ذرات غبار بیشتری دارند و به‌اندازه کافی متراکم شده‌اند که نور ستارگان پشت خود را مسدود کنند.

سحابی تاریک ابری از گرد و غبار و گاز است که گازش نور میدان‌های ستارگان یا سحابی‌های تابان پشت سرش را که از این ابر می‌گذرند، جذب می‌کند. سحابی‌های تاریک، که به سحابی‌های جذبی نیز معروفند، هیچ تشعشعی از خود ندارند، ولی ممکن است نورهای جذب‌شده را دوباره به‌شکل امواج رادیویی یا انرژی مادون قرمز بتابانند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15295
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها