ناسا آزمایش جدید آتش‌سوزی فضایی را در یک فضاپیما انجام داد+فیلم

آزمایش‌های آتش‌سوزی فضایی انجام‌شده توسط ناسا به سطح جدیدی رسیده‌اند و اخیراً این آژانس آزمایش آتش‌سوزی فضایی جدیدی در فضاپیمای سیگنوس (Cygnus) انجام داده که در نوع خود بی‌سابقه بوده است. هدف از این آزمایش‌ها تأمین ایمنی فضاپیماها و سرنشینان کپسول‌های فضایی در صورت وقوع حریق است. آزمایش اخیر با نام سفایر ۴ (Saffire IV) نیز در همین راستا صورت گرفته است.

در این آزمایش همانند تست‌های آتش‌سوزی فضایی که پیش از سفایر ۴ انجام شده بودند، در قسمتی از فضاپیمای سیگنوس پس از انجام مأموریت ارسال محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی حریق ایجاد شد. این فضاپیما در زمان آزمایش فاصله‌ای زیادی با ایستگاه فضایی داشت و نمی‌توانست به این آزمایشگاه فضایی و سرنشینانش آسیبی برساند. سفایر ۴ با نمونه‌های قبلی آزمایش آتش‌سوزی فضایی متفاوت بود، چرا که در این تست تجهیزات ضد حریق بیشتری سوار بر فضاپیمای باربری سیگنوس به فضا فرستاده شده بودند. در این آزمایش با ایجاد دو آتش‌سوزی به‌وسیله سوزاندن مواد حاضر در فضاپیما، از فیلترهای آزمایشی مکش دود و همچنین پوشش‌های کربن‌ دی‌اکسیدی استفاده شد که ذرات ناشی از حریق و همچنین گازهای کربن مونواکسید را از داخل فضاپیما خارج می‌کردند.

حسگرهای ردیابی مواد آتش‌سوزی در کنار فیلترهای استفاده‌شده، نمونه‌هایی آزمایشی از طرح‌های اولیه بودند که در آینده امنیت فضاپیماهای ناسا را در سفر به ماه و مریخ تضمین می‌کنند. در آزمایش حریق فضایی اخیر نکاتی از جمله میزان مواد به‌وجود آمده از آتش‌سوزی، سرعت خاموش کردن آتش و همچنین کارایی تجهیزات مورد استفاده در برطرف کردن خطر، مورد توجه قرار گرفت.

ماده به‌کار رفته برای شبیه‌سازی حریق، نوعی پارچه ترکیبی با ۷۵ درصد پنبه و ۲۵ درصد فایبرگلاس بود. در ویدئوی زیر پیشروی آتش در سطح پارچه را می‌بینیم و نقاط رنگی به‌جا مانده با عبور آتش هم بقایای سوختن قسمت‌های زغال‌مانند از پاچه هستند. بررسی‌ها نشان داده که برخلاف فضای داخل اتمسفر زمین، سوختن چنین موادی در فضا با نرخ سرعتی ثابت پیش می‌رود و رفتاری رو به رشد ندارد. از طرف دیگر می‌توان گفت که هرچه ابعاد یک فضاپیما بزرگ‌تر باشد، آتش‌سوزی فضایی داخل آن هم مهیب‌تر خواهد بود.

در آزمایش‌های سفایر ۱، ۲ و ۳ حجم آتش شبیه‌سازی‌شده کمتر بود که در بررسی اخیر، این تست‌ها به سطح جدیدی برده شدند. گاهی اوقات امکان تخلیه فضاپیماها و خارج کردن سرنشینان در صورت وقوع آتش‌سوزی در فضا وجود ندارد و به‌همین دلیل فضانوردان مجبور خواهند بود که خود با حریق به‌وجود آمده مقابله کنند. ازاین‌رو جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز درباره نحوه شروع و گسترش آتش در فضای خارج از جو زمین می‌تواند نقشی حیاتی در نجات جان افراد در موارد فاجعه‌بار داشته باشد.

با وجود بحث‌هایی که در مورد اعزام مجدد انسان‌ها به ماه و سکونت انسان بر روی مریخ مطرح شده، انتظار می‌رود که در آینده شاهد آزمایش‌های بیشتری در این زمینه باشیم و گفته شده که دو تست دیگر نیز در اکتبر سال جاری میلادی و مارس۲۰۲۱ صورت خواهند گرفت.

منبع گجت نیوز