کشف یک سیارک عجیب در اطراف مشتری که ردی از یخ به‌جا می‌گذارد

دانشمندان دانشگاه هاوایی (University of Hawaii) سیارک عجیب و شگفت‌انگیزی در نزدیکی سیاره مشتری را رصد کرده‌اند که در نوع خود منحصربه‌فرد بوده و از خود ردی از یخ به‌جا می‌گذارد. این سیارک عجیب که با نام LD2 2019 شناخته می‌شود، در مداری غیرمعمول در جلوی سیاره مشتری قرار گرفته است. معمولاً به‌جا گذاشتن رد یخ مخصوص دنباله‌دارها بوده و وجود این ویژگی در سیارک LD2 2019 باعث شده تا چنین پدیده‌ای به‌عنوان ترکیبی از دو پدیده دنباله‌دار و سیارک دسته‌بندی شود.

اما نکته جالب‌توجه دیگر این بوده که عمر فعالیت این جرم آسمانی تنها یک سال است. معمولاً سیارک‌هایی که در مسیر حرکت مشتری قرار دارند، میلیاردها سال قدمت داشته و مدت‌هاست که یخ خود را از دست داده‌اند؛ به‌همین دلیل انتشار ردی از یخ از سیارک LD2 2019 باعث تعجب دانشمندان شده است.

طبق یک نظریه گفته می‌شود که احتمال گیر افتادن این سیارک در میدان گرانش مشتری وجود دارد؛ به‌این‌ترتیب که مشتری سیارک را از مداری بسیار قدیمی‌تر ربوده و سپس در اثر برخورد LD2 2019 با یک جرم آسمانی دیگر، یخ‌های پنهان شده در داخل سیارک که میلیاردها سال در دل آن قرار داشته‌اند، بیرون آمده و رد یخ رصدشده را به‌وجود آورده‌اند.

البته ممکن است مدار قبلی سیارک هم شامل دمایی بسیار کمتر از دمای مدار مشتری بوده و به‌همین خاطر یخ‌هایی که تا پیش از این از حرارت خورشید در امان بوده‌اند، با قرارگیری در مدار جدید شروع به ذوب شدن کرده‌اند. با این تفاسیر کشف اخیر و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌تواند به درک بهتر پدیده‌هایی مانند سیارک‌ها و همچنین تاریخچه منظومه شمسی کمک کند.

منبع گجت نیوز