شرکت آمریکایی موشک هایپرسونیک با قابلیت‌های جدید توسعه می‌دهد

0 806

شرکت آمریکایی استراتولانچ (Stratolaunch Systems) اعلام کرده در حال توسعه یک موشک هایپرسونیک است که توسط هواپیمای بسیار بزرگ خود پرتاب می‌شود. این موشک با نام تالون-ای (Talon-A) با قابلیت استفاده مجدد بوده و از سوخت مایع استفاده می‌کند. موشک‌های هایپرسونیک دارای سرعتی بسیار بیشتر از سرعت صوت هستند که چنین سرعتی در مبحث آیرودینامیک به «اَبَرصوت» (Hypersonic speed) مشهور است؛ ازاین‌رو به آن‌ها موشک‌های اَبَرصوتی نیز گفته می‌شود. 

تالون-ای با ۸.۵ متر طول و فاصله میان انتهای دو بال به‌طول ۳.۴ متر، دارای وزن کلی حدوداً ۲۷۲۰ کیلوگرم در زمان پرتاب است. این موشک قادر به پرواز با سرعتی بین ۵ تا ۷ ماخ و سپس فرودی آرام در یک باند فرود بوده و همچنین می‌تواند با بهره‌گیری از نیروی خود، از یک باند پرواز از زمین برخاسته و به پرواز درآید. تالون-ای در اصل یک بستر آزمایشی هایپرسونیک برای موارد دفاعی و تهاجمی و همچنین زمینه‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای است. استراتولانچ مدعی است این موشک میزان پیمایشی را برای محیط‌های پرواز هایپرسونیک، آن هم به‌صورت متناوب، فراهم می‌آورد که تاکنون قابل دستیابی نبوده است.

انتظار می‌رود عملیاتی‌سازی مقدماتی این موشک هایپرسونیک در سال ۲۰۲۲ انجام شود. استراتولانچ برنامه دارد تا سال ۲۰۲۳ مأموریت‌های زیادی را با موشک‌های تالون-ای انجام دهد؛ موشک‌هایی که تعداد ۳ تا از آن‌ها به‌طور همزمان در یک پرواز هواپیما حمل خواهند شد. این قابلیت منحصربه‌فرد امکان انجام پروازهای متعدد هایپرسونیک را در یک روز و با سه موشک ایجاد می‌کند؛ امری که می‌تواند پشتیبانی از مأموریت‌های عملیاتی خاص را فراهم کند.

درباره سامانه پیشران این موشک جزئیاتی ارائه نشده، اما به‌گفته سخنگوی استراتولانچ این شرکت برنامه دارد موتور آن را از شرکتی دیگر خریداری کند. این سخنگو در مورد هزینه توسعه تالون-ای نیز اطلاعاتی ارائه نداد و فقط اعلام کرد یک گروه سرمایه‌گذار خصوصی با افقی بلند مدت در استراتولانچ سرمایه‌گذاری کرده‌اند که شامل مراحل اولیه توسعه موشک هایپرسونیک آن‌ها نیز می‌شود.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15282
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها