آیا ناسا موفق به کشف جهان موازی شده است؟

در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ پژوهشی با بودجه ناسا انجام شد که در آن یک بالون خورشید بر فراز قطب جنوب به حرکت درآمده و دو رویداد تقریباً غیر ممکن و به‌شدت غیرعادی را شناسایی کرد. این بالون یا «آنتن ناپایدار تکانشی قطب جنوب» موسوم به آنیتا (ANITA) ذراتی با انرژی بالا به نام نوترینو را کشف کرد که ظاهراً در زمین سیر می‌کردند.

از آن زمان دانشمندان تلاش کردند این پدیده عجیب را توضیح دهند و در این مسیر به فرضیه‌های مختلفی هم رسیدند. یکی از این فرضیه‌ها این بود که دانشمندان یک جهان موازی را کشف کرده‌اند که آینه جهان ماست. مردم سراسر دنیا نیز از شنیدن این خبر بسیار هیجان‌زده شدند و طولی نکشید که ماجرای جهان موازی در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب شد و کاربران این خبر را مرتباً دست‌به‌دست می‌کردند که ناسا یک جهان موازی کشف کرده، اما آن را از ما پنهان می‌کند.

اگرچه در واقعیت احتمال دارد یک جهان موازی فراتر از دنیای محدود ما وجود داشته باشد، دانشمندان هنوز به شواهد مستقیمی در اثبات آن نرسیده‌اند. در عوض «ناهنجاری‌ها» یا «خلاف قاعده‌های» شناسایی‌شده در قطب جنوب می‌تواند نشانه کشف یک ماده یا ذره جدید باشد.

آنیتا برای تشخیص پرتوهای کیهانی طراحی شده است. این بالون عظیم‌الجثه ۳۵ کیلومتر بالاتر از سطح قطب شمال با هوای سرد و خشکش پرواز می‌کند؛ یعنی جایی که کمترین آلودگی رادیویی وجود دارد و دانشمندان می‌توانند به‌جستجوی ذرات رازآلودی به نام نوترینو بپردازند.

با برخورد نوترینوها با سطح یخ، سیگنال‌های رادیویی کیهانی پرانرژی تولید و از سطح یخ کمانه می‌شود. با این حال آنیتا توانست دو رویداد عجیب را ثبت کند که در آن ذرات ظاهراً از سطح یخ کمانه نکرده بودند؛ این نوترینوها در اصل از درون زمین آمده بودند تا فضا. به‌طور طبیعی سیگنال‌های رادیویی ورودی روی سطح یخ کمانه کرده و به بالون می‌رسند اما این بار نوترینوها از سطح یخ نیامده بودند!اگر این ذرات واقعاً از دل زمین آمده و از توده آن عبور کرده باشند، پس اتفاقی غیرممکن رخ داده و اگر به گفته دریک فاکس (Derek Fox)، استاد اخترفیزیک دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania)، این اتفاق واقعاً رخ داده باشد با دو ذره کاملاً جدید روبرو هستیم که توانسته‌اند از دل زمین بگذرند. وی دراین‌باره اظهار می‌کند: «تصور کنید نوترینوها با سرعت مشخصی در حرکت هستند اما آن‌ها با ذرات موجود در زمین برخورد کرده و دیگر نمی‌توانند کل زمین را طی کنند.»

این ذرات شاید غیرممکن به‌نظر برسند، اما مسأله واقعی چیز دیگری است. احتمالاً این ذرات مدل استاندارد فیزیک ذره را نقض کرده‌اند؛ همان نظریه‌ای که نیروهای اصلی موجود در این عالم را توضیح می‌دهد.دانشمندان در توضیحات خود اشاره کردند که الگوی مذکور ۵۰ سال است تهیه شده و شاید وقت آن رسیده که به‌روزرسانی شود. دانشمندانی نظیر فاکس فرضیه‌های مختلفی را در مورد عبور نوترینوها از زمین مطرح کرده‌اند؛ مثلاً شاید این ذرات متعلق به ماده تاریک باشند که دانشمندان از دهه ۱۹۳۰ تا به امروز به‌دنبال کشف آن هستند و فاکس نیز معتقد است این ذرات به فروپاشی ماده تاریک مربوط می‌شوند.

طبق گفته او، ذرات سنگین ماده تاریک می‌توانند در هسته زمین جمع شوند و وقتی که این ماده از هم فرو می‌پاشد ذراتی پر انرژی تولید می‌کند که به‌نوعی از زمین فوران خواهند کرد و نوترینوهایی را تولید می‌کنند که آنیتا پیدا کرده است.

براساس این کشف غیرعادی رسانه‌ها خبر دادند که دانشمندان توانسته‌اند یک جهان موازی را پیدا کنند که در آن ذرات تغییر شکل می‌دهند و حرکت معکوس در زمان دارند. اما رسانه‌ها در اخبار خود به کار پیتر گورهم (Peter Gorham)، استاد فیزیک دانشگاه هاوایی (University of Hawaii)، اشاره می‌کردند؛ کسی که مقاله‌ای در مورد این کشف منتشر و اعلام کرده گروه جدیدی از ذرات زیراتمی در قطب جنوب کشف شده که خاصیت نفوذی بیشتری نسبت به کلیه ذرات عالم دارند. با این حال نشریه دیلی استار ادعا کرد که این ذرات همان ذرات تغییر شکل‌ دهنده نیستند که از وجود جهان موازی خبر می‌دهند.

گورهم نیز در توضیحات خود پیرامون این شایعه گفت: «کل ایده کشف جهان موازی از جانب ما نیامده، بلکه به‌نحوی برچسب ما روی آن خورده است؛ روزنامه‌نگاری آن را اشتباه متوجه شده سپس به ما نسبت داده و متأسفانه این خبر پربیننده شده است. واقعیت این است که ما هیچ اطلاعاتی در رابطه با جهان موازی در اختیار نداریم.»