اولین ماهواره گواتمالا با کمک سازمان ملل در مدار قرار گرفت+فیلم

اخیراً اولین ماهواره گواتمالا که توسط تیمی از دانشگاه UVG (سرواژه Universidad del Valle de) این کشور توسعه یافته، از ماژول تست ژاپنی ایستگاه فضایی بین‌المللی موسوم به کیبو (Kibo) با موفقیت در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری از سطح زمین در مدار قرار گرفت. استقرار این ماهواره مکعبی فناوری با نام کوِتزال-۱ (Quetzal-1) در مدار که برگزیده دومین دوره از برنامه کیبوکیوب (KiboCUBE) است، در ۲۸آوریل (۹اردیبهشت) صورت پذیرفت.

کیبوکیوب یک برنامه همکاری میان دفتر امور فضای ماورای جو سازمان ملل متحد (UNOOSA) و آژانس کاوش‌های فضایی ژاپن (JAXA) می‌باشد که با هدف فراهم‌آوری فرصت استقرار ماهواره‌های مکعبی از ماژول کیبوی ایستگاه فضایی راه‌اندازی شده است. مقصود از این برنامه کمک به کشورهای در حال توسعه عضو سازمان ملل متحد برای بهبود فناوری‌های فضایی آن‌ها است.

عملیاتی‌سازی این ماهواره ۱ کیلوگرمی توسط دانشگاه UVG انجام می‌شود و از اطلاعات مشاهداتی به‌دست آمده از آن در فناوری یک ماهواره‌‌ سنجشی که در این کشور توسعه می‌یابد، استفاده خواهد شد. کوِتزال-۱ با عمر طراحی ۶ ماه که توسعه آن از سال ۲۰۱۴ آغاز شد، مجهز به یک دوربین است و هدف اصلی این مأموریت آزمایش یک حسگر چند طیفی برای به‌دست آوردن داده‌های سنجش از دور جهت مدیریت منابع طبیعی ذکر شده است.

این حسگر می‌تواند برای نظارت بر وضعیت حوزه‌های آبی گواتمالا، کمک در دستیابی به آب تمیز و در نتیجه بهبود بهداشت عمومی این کشور مورد استفاده قرار گیرد. دوربین مونوکروماتیکی (استفاده از رنگهای مشابه و از یک طیف در تصویربرداری) که روی این ماهواره نصب شده به‌‌همراه مکانیزم چرخشی (rotating) که امکان ثابت ماندن و یا تغییر بین چهار فیلتر نوری را دارد، برای آزمایش قابلیت سنجش از دور ماهواره آینده گواتمالا استفاده می‌شود.

ماهواره کوِتزال-۱ ابتدا در سپتامبر۲۰۱۷ به‌عنوان برگزیده برنامه کیبوکیوب انتخاب شد. دو سال بعد و در دسامبر۲۰۱۹ به JAXA تحویل داده شد و پرتاب آن در مارس۲۰۲۰ توسط ماهواره‌بر فالکون-۹ (Falcon-9) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) انجام گرفت. گفتنی است مأموریت پرتاب این ماهواره به‌صورت آنلاین پخش شد و بسیاری از مردم گواتمالا استقرار موفق اولین ماهواره ملی خود را از این طریق مشاهده کردند.

youtube ، satellitetoday ، uvg.edu ، space.skyrocket ، global.jaxa