1399/02/30

ششمین مأموریت فضاپیمای سری آمریکا توسط نیروی فضایی این کشور آغاز شد

ششمین مأموریت فضاپیمای سری ایالات متحده به‌نام X-37 از روز یکشنبه ۱۷مه (۲۸ اردیبهشت) آغاز شد. طی این پرتاب که در ساعت ۱۷:۴۴ به‌وقت محلی (۹:۱۴ به‌وقت تهران) از پایگاه فضایی کیپ‌کاناورال (Cape Canaveral) انجام گرفت، ماهواره‌بر اطلس-۵ (Atlas-5) متعلق به شرکت ULA فضاپیمای مذکور را به فضا ارسال کرد. X-37...
ششمین مأموریت فضاپیمای سری آمریکا توسط نیروی فضایی این کشور آغاز شد

X-37 متعلق به نیروی هوایی آمریکا (U.S. Air Force) است؛ اما وظیفه پرتاب، عملیات در مدار و بازگشت آن به زمین برعهده نیروی فضایی تازه تأسیس این کشور (U.S. Space Force) می‌باشد. در این عملیات، یک ماهواره آزمایشی در مدار قرار خواهد گرفت و چندین آزمایش نظامی به‌همراه دو آزمایش ناسا طی مدت نامشخصی انجام خواهند شد. گفتنی است مأموریت قبلی X-37 حدود دو سال به‌طول انجامید.

ششمین مأموریت فضاپیمای سری آمریکا توسط نیروی فضایی این کشور آغاز شد

یکی از آزمایش‌های غیر سری این فضاپیما که اعلام شده‌، تبدیل انرژی خورشیدی به امواج مایکروویو و ارسال انرژی از این طریق به زمین است. دیگر آزمایش این فضاپیما بررسی تأثیر تابش و عوامل فضایی دیگر بر روی بذرهای مورد استفاده برای تولید مواد غذایی در فضا است.

ماهواره‌ای که طی این پرتاب توسط X-37 در مدار لئو قرار خواهد گرفت، فالکون‌ست-۸ (FalconSat-8) نام دارد. فالکون‌ست یک ماهواره آموزشی می‌باشد و در اصل پروژه‌ای است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده راه‌اندازی شده و طی آن ماهواره‌های کوچک توسط دانشجویان آکادمی وابسته به این ارگان طراحی شده و توسعه می‌یابند؛ سپس برای آزمایش و عملیاتی‌سازی به فضا پرتاب می‌شوند.

فالکون‌ست در مقایسه با اغلب ماهواره‌‌های تجاری بسیار کم‌هزینه‌تر بوده و ساخت آن سریع‌تر می‌باشد. دلیل چنین سرعتی در ساخت فالکون‌ست این است که دانشجویان نظامی هرساله جایگزین می‌شوند؛ ازاین‌رو می‌بایست تا پایان سال پروژه تحویل‌داده شده به آن‌‌ها اجرایی شود.

این ماهواره ۱۳۶ کیلوگرمی وظیفه آزمایش چندین محموله نظامی بسیار مدرن ارتش ایالات متحده را دارد. از ابزاری که در این مأموریت آزمایش می‌شوند می‌توان به یک آنتن آرایه فازی با اندازه، وزن و قدرت مورد نیاز بسیار کمتر از آنتن‌های کنونی اشاره کرد.

همچنین بناست یک پیشرانه الکترومغناطیسی جدید به همراه کابل‌کشی جدیدی آزمایش شود که در آن از نانولوله‌های فیبر کربن که با استفاده از طراحی خاص انعطاف‌پذیر شده‌اند، استفاده شود. به‌علاوه، سنجش‌گرها و GPUهایی در این ماهواره به‌کار رفته‌‌اند که در اندازه، وزن و قدرت مورد نیاز بسیار کوچک‌تر از نمونه‌های معمول امروزی هستند و در عین حال از نظر کارایی عملکرد بهتری نسبت به آن‌ها دارند. همچنین برای تنظیم مدار و جهت این ماهواره از یک چرخ‌ عکس‌العمل مدرن‌تر استفاده شده است.

X-37 که از سال ۲۰۱۰ برای نیروهای مسلح آمریکا عملیاتی بوده، با وزنی معادل ۵۴۰۰ کیلوگرم توسط شرکت بوئینگ (Boeing) توسعه یافته است‌. این فضاپیما مأموریت‌های خود را در مدار لئو انجام می‌دهد و قادر است حداقل ۶۷۵ روز در فضا به انجام مأموریت بپردازد.

سازمان ها | ULA | U.S. Air Force | U.S. Space Force | NASA