همکاری ایرباس و آژانس فضایی اروپا برای کاهش زباله‌های فضایی

0 342

آژانس فضایی اروپا (ESA) تصمیم به حمایت از یک پروژه پژوهشی جدید گرفته که با هدف کنترل ورود دوباره فضاپیماها به جو زمین و حفظ جان ساکنان کره خاکی از خطر زباله‌های فضایی انجام می‌شود. این پژوهش که با همکاری شرکت ایرباس (Airbus) انجام می‌گیرد، نحوه طراحی فضاپیما را برای ورود ایمن به جو زمین بررسی می‌کند تا میزان خطر را برای جان و مال ساکنان زمین کاهش دهد. 

مطالعه یادشده به‌طور کلی نشان خواهد داد که ورود نیمه کنترل‌شده فضاپیما به جو زمین در بسیاری از موارد می‌تواند موثرترین راه کاهش خطرات ناشی از سقوط زباله‌های فضایی باشد. از سوی دیگر، ورود نیمه کنترل‌شده می‌تواند از نظر فنی و با در نظر گرفتن به فناوری‌های کنونی واقع‌بینانه‌تر باشد.

تقریباً در هر هفته یک فضاپیما به پایان عمر خود می‌رسد، انرژی خود را از دست می‌دهد، به‌طرف زمین سقوط می‌کند و تا رسیدن به جو زمین در راه می‌سوزد. اما گاهی اوقات همه قسمت‌های فضاپیما به‌طور کامل از بین نمی‌روند و باقی می‌مانند. این قسمت‌های باقیمانده می‌توانند برخورد شدیدی با زمین داشته باشند. با گردش فضاپیماهای بیشتر در مدار زمین، تعداد این برخوردها نیز بیشتر خواهد شد. از‌این‌رو انجام اقداماتی در جهت مقابله با زباله‌های فضایی ضروری به‌نظر می‌رسد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15243
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها