ناسا از «توافقنامه آرتمیس» برای استخراج منابع ماه رونمایی کرد

0 566

آژانس فضایی آمریکا از مجموعه اصول و استانداردهای اکتشاف در ماه و استخراج منابع آن با عنوان «توافقنامه آرتمیس» (Artemis Accords)  رونمایی کرد. این سازمان امیدوار است کشورهای دیگر با این اصول موافقت کرده و راه برای استخراج منابع ارزشمند این کره باز شود. توافقنامه آرتمیس در پی دستور اخیر دونالد ترامپ برای تعیین راهبردهای اکتشاف در ماه و با همکاری ناسا، انجمن ملی فضایی کاخ سفید (White House’s National Space Council)، وزارت خارجه ایالات متحده (U.S. Department of State) و وزارت بازرگانی این کشور (U.S. Department of Commerce) تدوین شده است. آمریکا قصد دارد طی پروژه آرتمیس شرایط را برای بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴ و سپس اعزام به مریخ فراهم کند.

جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا، در جریان رونمایی از این اصول اهداف آن را بدین ترتیب عنوان کرد: «ما می‌خواهیم شاهد رفتن شرکت‌های خصوصی به ماه باشیم و دوست داریم در برنامه آرتمیس شرکای بین‌المللی به ما ملحق شوند. عملی شدن مأموریت شرکت‌های خصوصی و ناسا برای سفر به مریخ نیازمند الزامات بسیار دقیقی برای رفتن به دیگر نقاط فضا است.»

به‌گفته برایدنستاین هدف آن‌ها تغییر معاهده «فضای بیرونی» سال ۱۹۶۷ نیست؛ بلکه این معاهده برای استفاده صلح آمیز از فضای خارج زمین تشکیل شده است. وی مدعی است توافقنامه آرتمیس با پیمان مذکور تداخل نداشته و به‌عنوان چارچوبی جدید برای تعیین نحوه استخراج از ماه و استفاده از آن به‌کار می‌رود. مدیر ناسا در‌این‌رابطه می‌افزاید: ««همان اصولی که مبنای استفاده از منابع آبی بین‌المللی را مشخص کرده، باید در مورد فضا و سطح ماه نیز به‌کار گرفته شود.»

توافقنامه آرتمیس روی همکاری با کشورهایی تمرکز کرده که در حال حاضر از فضا بهره‌برداری می‌کنند. البته سازمان‌های امضاکننده توافقنامه مذکور اعلام نشده‌اند، اما برایدنستاین به احتمال همکاری استرالیا، امارات و لوکزامبورگ در برنامه آرتمیس اشاره کرده است. وی همچنین با اشاره به سقوط کنترل‌نشده قطعات حامل فضایی لانگ‌مارچ-۵بی (Long March 5B) چین که اخیراً اتفاق افتاد، یکی دیگر از اهداف توافقنامه آرتمیس را اطمینان از امنیت فعالیت‌های فضایی عنوان کرد: «این سقوط می‌توانست بسیار خطرناک باشد و خوش شانس بودیم که به کسی صدمه‌ای نرسید. ما به چارچوبی برای تضمین امنیت فعالیت‌های فضایی نیاز داریم.»

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15238
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها