تلسکوپ جیمز وب جهت قرارگیری در حامل فضایی تا زده شد

ناسا تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) را در ابعادی مناسب برای پرتاب تا زد تا آخرین آزمایش‌ها را بر روی آن انجام دهد. در شرایطی که فعالیت برای آماده‌سازی نهایی این تلسکوپ به‌دنبال شیوع ویروس کرونا کاهش یافته، آژانس فضایی آمریکا یک بار این تلسکوپ را به‌طور کامل تا زده و باز کرد تا از پیکربندی صحیح آن برای قرارگیری در حامل فضایی به‌منظور انتقال به فضا اطمینان حاصل کند.

جیمز وب قرار است سال آینده میلادی به فضا پرتاب شده و جایگزین تلسکوپ فضایی قدیمی هابل شود که در سال ۱۹۹۱ روانه فضا شده بود. با شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کارکنان ناسا به دورکاری از منزل روی آورده‌اند و اجرای بسیاری از طرح‌های این سازمان تعلیق شده، با این حال آزمایش‌ها بر روی تلسکوپ جیمز وب کماکان ادامه یافته است. اپراتورهای این تلسکوپ شامل ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، آژانس فضایی کانادا (CSA) و مؤسسه علوم تلسکوپ فضایی (STSci) می‌شوند.

این تلسکوپ ۹.۷ میلیارد دلاری وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با هابل فراهم خواهد کرد و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی از جمله مشاهده برخی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شکل‌گیری و تکامل اولین کهکشان‌ها را فراهم می‌آورد. آینه اصلی جیمز وب که عنصر بصری این تلسکوپ است از ۱۸ قسمت آینه شش ضلعی تشکیل شده که آینه‌ای با قطر ۶.۵ متر را تشکیل می‌دهند. این آینه بسیار بزرگ‌تر از آینه هابل با قطر ۲.۴ متر است.

برخلاف هابل که طیف‌های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (۰.۱ تا ۱ میکرومتر) را مشاهده می‌کند، جیمز وب در محدوده فرکانس پایین‌تری از نور مرئی با طول موج بلند از طریق مادون قرمز (۰.۶ تا ۲۷ میکرومتر) به رصد خواهد پرداخت که به آن اجازه می‌دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ (Redshift) را مشاهده کند. انتقال به سرخ پدیده‌ای است که در آن نور گسیل‌شده از یک جرم (مانند امواج مرئی، فرابنفش، اشعه ایکس و اشعه گاما) به‌سمت طول موج قرمز در انتهای طیف می‌رود.

wikipedia ، espash ، mehrnews