منافع انگلستان از سرمایه‌گذاری‌ در مأموریت‌های علمی فضایی

0 388

یک مطالعه جدید درباره میزان بازدهی سرمایه‌گذاری‌ در حوزه فضا که به سفارش آژانس فضایی انگلستان (UK Space Agency) صورت گرفته، نشان می‌دهد به‌ازای هر پوند سرمایه‌گذاری در طراحی و توسعه مأموریت‌های علمی فضایی، ۲.۵ تا ۴ پوند درآمد حاصل می‌شود.

بر اساس این مطالعه، سرمایه‌گذاری‌های آژانس فضایی انگلستان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ در برنامه علوم فضایی آژانس فضایی اروپا (ESA) موسوم به SSP که مبلغی معادل ۵۲۳ میلیون پوند بوده، ۱.۴ میلیارد پوند برای صنعت انگلستان درآمدزایی به‌همراه داشته و همچنین ۱.۱ میلیارد پوند سود و منافع مرتبط با این فعالیت‌ها برای این کشور ایجاد کرده است. به‌علاوه، سرمایه‌گذاری‌های آژانس فضایی انگلستان طی این سال‌ها منجر به ایجاد ۳۰۶ شغل شده است. 

انگلستان به‌طور مرتب تأمین قرار‌دادهای اصلی ESA را تضمین می‌کند؛ امری که به‌منظور حمایت از توسعه مأموریت‌های فضاپیماها، عملیات‌های فضایی و زیرساخت‌های اصلی مرتبط با این حوزه صورت می‌پذیرد. علاوه‌بر این‌، آژانس فضایی انگلستان برای حمایت از مشارکت این کشور در ساخت و بهره‌برداری از ابزارهای علمی، بودجه جداگانه‌ای را به جامعه دانشگاهی خود اختصاص می‌دهد.

یکی از مأموریت‌های مهمی که در مطالعه مذکور به آن پرداخته شده، کاوشگر خورشیدی سولار اوربیتر (Solar Orbiter) است که به‌طور مشترک توسط ESA و ناسا توسعه داده شده و در فوریه سال جاری میلادی به فضا پرتاب شد. انگلستان نقش اصلی را در توسعه این مأموریت ایفا کرد و دفتر شرکت ایرباس (Airbus) در شهر استیونج (Stevenage) این کشور موفق به کسب قرارداد توسعه این فضاپیما شد. 

آژانس فضایی انگلستان همچنین در نوامبر۲۰۱۹ در حمایت از افزایش ۱۰ درصدی بودجه کلی علوم فضایی به کشورهای عضو ESA پیوست و سهم انگلستان را در این بخش برای مدت ۵ سال به حدود ۶۰۰ میلیون پوند رساند؛ امری که افزایش مأموریت‌های علمی فضایی مانند مأموریت‌هایی جهت استفاده از امواج گرانشی برای مطالعه سیاه‌چاله‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

در این مطالعه آمده است که سرمایه‌گذاری‌ انگلستان در علوم فضایی علاوه‌بر اینکه منجر به توسعه مهارت‌های جدید در این بخش شده، باعث پیشرفت در بهبود تأسیسات و امکاناتی مانند اتاق‌های تمیز (clean rooms)، پیشرفت در انجام محاسبات رایانه‌ای و همچنین ارتقای تجهیزات مکانیکی شده است. افزون بر چنین مزایایی، سرمایه‌گذاری‌های این کشور در حوزه فضا اهداف دیگری مثل تسهیل انتقال فناوری، انتقال دانش صنعتی-دانشگاهی و همچنین اثرگذاری در توسعه مهارت‌های پایه‌ای با جذب دانشمندان و مهندسان جوان و مستعد از طریق توسعه مأموریت‌های فضایی را دنبال می‌کند.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15224
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها