توسعه یک مدل رایانه‌ای برای طبقه‌بندی کهکشان‌ها

پژوهشگران آمریکایی، نوعی مدل رایانه‌ای ابداع کرده‌اند که می‌تواند کهکشان‌ها را به‌صورت خودکار طبقه‌بندی کند. این برنامه که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز (University of California, Santa Cruz) توسعه یافته، مورفئوس (Morpheus) نام دارد و می‌تواند داده‌های تصویری نجومی را پیکسل به پیکسل تحلیل کند تا همه کهکشان‌ها و ستارگان در مجموعه بزرگی از داده‌ها مورد بررسی قرار گیرند.

برنامه مورفئوس در حقیقت یک چارچوب یادگیری عمیق می‌باشد که با فناوری‌های هوش مصنوعی ادغام شده است. برانت رابرتسون (Brant Robertson)، سرپرست این پژوهش، می‌گوید: «سرعت افزایش مجموعه داده‌های مربوط به ستاره‌شناسی، ضرورت خودکار شدن وظایفی را نشان می‌دهد که پیش‌تر توسط ستاره‌شناسان انجام می‌شده‌اند.»

وی اظهار می‌کند: «کارهایی وجود دارند که ما به‌عنوان انسان از عهده انجام آن‌ها برنمی‌آییم؛ در نتیجه باید راه‌هایی پیدا کنیم که طی آن‌ها رایانه‌ها برای بررسی مجموعه بزرگی از داده‌های مربوط به پژوهش‌های حوزه ستاره‌شناسی به‌کار گرفته ‌شوند.»

رابرتسون ادامه می‌دهد: «تصور کنید از یک فضانورد بخواهید تا میلیون‌ها جرم آسمانی را طبقه‌بندی کند. یقیناً این کار، دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود. ما با این برنامه رایانه‌ای خواهیم توانست تا همه اجرام موردنظر را به‌صورت خودکار طبقه‌بندی کرده و اطلاعات آن‌ها را برای درک تکامل کهکشان‌ها به‌کار ببریم.» ساختار کهکشان‌ها می‌تواند اطلاعات مربوط به چگونگی شکل‌گیری و تکامل آن‌ها را در اختیار پژوهشگران بگذارد.